هافینگتون پست در تحلیلی نوشت: تهدیدها و اقدامات نسنجیده دولت آمریکا، علیه ایران، برای موقعیت منطقه ای واشنگتن بسیار خطرناک است و آمریکا از تهدید بی نتیجه ایران شرمنده خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در مقاله ای به تهدیدات اخیر آمریکا علیه ایران پرداخت و آن را خطرناک و در عین حال غیرعملی توصیف کرد. متن کامل این تحلیل را در ادامه می خوانید: دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا هیچ فرصتی را برای تهدیدهای بی ملاحظه علیه ایران از دست نمی دهد . هرچند درک این موضوع که چرا وی چنین رویکردی را انتخاب کرده است، کار دشواری است، اما بدون تردید این رویکرد غیرسازنده و خطرناک است . رئیس جمهور آمریکا و مشاور امنیت ملی‌اش از طریق «اخطار رسمی به ایران» و گفتن این موضوع که «هیچ گزینه ای از روی میز برداشته نشده است» ایران را به اقدام نظامی -در صورتی که مطابق میل واشنگتن رفتار نکند- تهدید کرده اند .

ظاهراً این موضع‌گیری‌های شدیداللحن واشنگتن از آزمایش‌های موشکی اخیر ایران، دخالت‌هایش در امور برخی کشورهای خاورمیانه[غرب آسیا]، به خطر انداختن ثبات منطقه ای و حمایت هایش از تروریسم ناشی می شود . ایران به عنوان کشوری مستقل، حق دارد تحقیقات و آزمایش های موشکی انجام دهد .

در طرح جامع اقدام مشترک(برجام) هیچ بندی وجود ندارد که ایران را از توسعه توانمندی های موشکی اش منع کند . بعلاوه اگر آمریکا بر اعمال فشار بر این موضوع تاکید داشته باشد، این کار را بدون حمایت متحدانش از جمله روسیه و چین انجام خواهد داد .

این تهدیدها ریاکارانه است زیرا عربستان سعودی نزدیک ترین متحد امریکا در سال 1988 موشک های میان بردی را از چین خرید که تنها هدف حمل سلام های هسته ای است . بعدها عربستان با حمایت آمریکا، موشک های پیشرفته تری را از چین خرید . آمریکا از چنین خرید های عربستان سعودی چشم پوشی می کند، اما به ایران می گوید که نمی تواند توانمندی موشکی خود را توسعه دهد .

همه می دانند که ایران از حزب الله حمایت همه جانبه دارد و احتمالا نیز از حماس حمایت می کند . ایران در لبنان، عراق و سوریه دخالت و به احتمال زیاد از متحدانش در یمن و بحرین نیز حمایت می کند . آمریکا حزب الله را سازمانی تروریست می خواند، چیزی که اکثر کشورهای عربی با آن مخالفند . ایران در لبنان، عراق و سوریه و همه کشورهای همسایه اش دخالت می کند، اما این در حالی است که آمریکا در امور همه کشورهای مسلمان در خاورمیانه دخالت می کند .

سعودی ها ایران را تهدید می کنند و آمریکا انتظار دارد ایران هیچ کاری نکند . سعودی ها مخالفت های مسالمت آمیز و دموکراتیک در بحرین را سرکوب( که 65 درصد جمعیت ان شیعه هستند) و از دولت دیکتاتور این کشور حمایت می کند به گونه ای که بسیاری از نظاران این اقدامات سعودی ها را جنایت علیه بشریت می دانند . واشنگتن در برابر تمام این اقدامات عربستان سعودی کاملا سکوت کرده است و حتی آمریکا و انگلیس به فروش سلاح به عربستان سعودی و بحرین ادامه می دهند. اما به ایران گفته می شود حمایت های غیرمستقیم خود را از شیعیان سرکوب شده متوقف کند!

عربستان سعودی بمباران های وحشیانه خود را در یمن ادامه می دهد، که بسیاری آن را محکوم کرده اند، اما آمریکا علاوه بر سکوت در برابر آن حتی از طریق تامین سوخت بمب افکن های سعودی و ارائه گزارش های اطلاعاتی به آن کمک می کند . آمریکا، ایران را به نفوذ بی ثبات کننده در منطقه متهم می کند .

متاسفانه، سابقه آمریکا در این موضوع درخشان نیست: سرنگونی دولت محمد مصدق در سال 1953؛ حمایت هایش از صدام قبل و بعد از حمله اش به ایران، انتقال سلاح های شیمیایی به صدام، و حمله به عراق با همه پیامدهایش از جمله ظهور داعش . اگر این سیاست های آمریکا به نفع مسلمانان خاورمیانه بوده است، پس واشنگتن اکنون باید در منطقه بسیار محبوب باشد .

آمریکا، ایران را به کشور حامی تروریسم متهم می کند . این در حالی است که آمریکا از عربستان سعودی- وطن تروریست های حمله 11 سپتامبر، وطن اسامه بن لادن رهبر طالبان، حامی مالی مدارس و مراکز اسلامی افراطی در سراسر دنیا و کشوری که در مدارسش از طریق کتاب هایی که آمریکا آنها را محکوم می کند، تنفر را آموزش می دهد- حمایت می کند .

آیا کسی می تواند آمریکا را به شکل جدی زیرسوال ببرد؟ از نظر ایرانی ها، این تهدیدها بی منطق اند؛ اینکه آمریکا، کشوری که 6500 مایل از خلیج فارس دور است، پایگاه هایی در بحرین، قطر و هزاران نیروی نظامی و تجهیزات پیشرفته نظامی در منطقه داشته باشد و از تهدیدهای عربستان سعودی علیه ایران و منافعش حمایت کند .

ژنرال فلین با افرادی که ایران را اداره می کنند، تعامل نداشته است . اگر چنین بود، وی اکنون می دانست که آنها خیلی خوب بازی را بلدند . آمریکا برای اجرای خواسته هایش درباره ایران چه کاری می تواند انجام دهد؟ آمریکا نمی تواند ایران را برای فرمانبرداری از واشنگتن بمباران کند، زیر ایران کشور بزرگی است . آمریکا نمی تواند در برابر 500 هزار نیروی نظامی ایران مقاومت و ایران را اشغال یا تسخیر کند . آمریکا از نظر مالی ضعیف است، با بیش از 20 تریلیون دلار بدهی ملی، آمریکا نمی تواند هزینه های جنگ دیگری را که به سراسر کشورهای اسلامی سرایت خواهد کرد، پرداخت کند . حاکمان ایران به بلوف ژنرال فلین پاسخ خواهند داد و بار دیگر دولت واشنگتن شرمنده می شود و بیش از پیش حمایت کشورهای اسلامی را از دست خواهد داد .