وزارت خارجه روسیه ضمن تأکید بر آمادگی برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه تصریح کرد: هدف فرانسه از ارائه پیشنهاد ممنوعیت پروازی بر فراز حلب، «ایجاد پوشش هوایی برای جبهه النصره» است.

به گزارش مرورنیوز، وزارت خارجه روسیه، پیشنهاد فرانسه به شورای امنیت سازمان ملل برای ممنوعیت پروازها بر فراز حلب را مساوی تلاش برای «ایجاد پوشش هوایی برای تروریست‌های جبهه النصره» دانست.

شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه هر دو قطعنامه پیشنهادی در مورد حلب را رد کرد. یکی از این قطعنامه‌ها را فرانسه و دیگری را روسیه ارائه کرده بود. هر چند در هر دو این قطعنامه‌ها، از طرف‌های درگیر در حلب خواسته شده بود توافق رفع مخاصمه را اجرایی کرده و دسترسی‌های انسانی را فراهم کنند، اما در قطعنامه پیشنهادی پاریس، پیش شرط اصلی توقف حمله هوایی به حلب بود.

قطعنامه پیشنهادی فرانسه را روسیه وتو کرد و قطعنامه پیشنهادی مسکو هم به دلیل مخالفت کشورهای غربی، رأی کافی نیاورد.

به دنبال این فعل و انفعالات در شورای امنیت، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در صفحه رسمی فیسبوک آن منتشر شده، آخرین مواضع مسکو را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، ممنوع کردن پرواز بر فراز حلب که در قطعنامه پیشنهادی فرانسه تاکید شده بود، یک هدف داشت و آن تامین پوشش هوایی برای جبهه النصره است.

در این بیانیه آمده است: «یک تلاش مذبوحانه در قطعنامه پیشنهادی(فرانسه) انجام شد و آن تامین پوشش هوایی برای تروریست‌های جبهه النصره و ستیزه‌جویان الحاق شده با آنها است که این موضوع علی رغم تعهدات کشورهای عضو سازمان ملل برای مقابله با تهدید تروریستی با تمام ابزارهای در دسترس صورت گرفته است.»

وزارت خارجه روسیه ادامه داد: «به روشی تبعیض آمیز، همه تقصیر تشدید تنش‌ها را به گردن مقامات جمهوری عربی سوریه انداخته شده است.»

مسکو ابراز داشت: «روسیه ضمن ابراز تاسف عمیق به خاطر آسیبهای ناشی از تلاشهای حامیان تخاصم و درگیری برای حل بحران سوریه، مسکو بر تبعیت و تعهد تزلزل ناپذیر خودش برای جستجو جهت حصول به یک راه حل سیاسی پایدار در قبال درگیری سوریه تاکید و تصریح می‌کند.»

وزارت خارجه روسیه افزود: «ما برای کار مشترک سازنده به نفع اجرای مسئولانه توافقات موجود و هماهنگی جهت اتخاذ تدابیر بیشتر که به سوری‌ها اجازه دهد بدون هرگونه مداخله خارجی آینده کشورشان را از طریق مذاکرات همه گروه‌های سیاسی، قومی و مذهبی این کشور تعیین کنند، آمادگی داریم.»