برخی از کاربران در فضای مجازی از احتمال سفر هیئت سیاسی حزب اسلامی حکمتیار به مسکو و دیدار با مقامات روس خبر داده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، گزارش‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر این که دور اول مذاکرات هیئت سیاسی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار با مقامات دولت روسیه در تاجیکستان چندی قبل برگزار شده بود.

گفته می‌شود چند روز قبل از حذف نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل هیئتی از اعضای ارشد این حزب برای تحقق این امر با مقامات روس در تاجیکستان مذاکره کرده‌اند.

گزارشنامه افغانستان نیز نوشته است که ظاهرا پس از مذاکرات موفقیت آمیز هیئت حزب اسلامی با روسها درباره همکاری در حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل، این هیئت خود را برای مذاکرات بیشتر و جدی‌تری در نشست مسکو آماده می‌کند.

ماه گذشته نیز رسانه غربی «وال‌ ستریت ژورنال» گزارش داده بود که روسیه در روند حذف تحریم‌های سازمان ملل از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مشکل ایجاد می‌کند و این موضوع بخشی از تلاش‌های این کشور در برابر نفوذ آمریکا در آسیای مرکزی است.

این گزارش وال ستریت ژورنال واکنش بلافاصله «محمدنادر افغان» مسئول مطبوعاتی حزب اسلامی حکمتیار در پی داشت.

وی گفته بود که روسیه با حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل مخالف نیست بلکه مقامات روسی در تماس با حزب اسلامی گفته‌اند که در رفع تحریم‌ها از این حزب با دولت افغانستان همکاری خواهند کرد.

با این وجود پرسش‌های در مورد تعامل احتمالی حزب اسلامی با روسیه و کسب اعتماد این کشور مطرح است زیرا زیرا این حزب در در جنگ علیه شوروی سابق نقش زیادی داشت.

برخی از کارشناسان معتقدند که حزب اسلامی به رهبری حکمتیار تلاش دارد تا با تعامل با آمریکا و برخی از کشورهای منطقه نقش پررنگی را در عرصه سیاسی افغانستان و مسایل منطقه‌ای بازی کند.