نخست‌وزیر سابق فرانسه هشدار داد دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین احتمالا تلاش می‌کنند پس از بریگزیت نقشه اروپا را به خواست خودشان مجددا ترسیم کنند.

به گزارش مرور نیوز به نوشته روزنامه ایندیپندنت، به گفته سیاستمداران فرانسوی، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا ممکن است پس از بریگزیت از نیاز مبرم دولت لندن برای توافق تجاری با آمریکا به عنوان ابزاری برای تضعیف اتحادیه اروپا استفاده کند.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس اولین رهبر خارجی بود که پس از انتخابات به کاخ سفید رفت و ترامپ اعلام کرد یک توافق تجاری جدید میان آمریکا و انگلیس پس از بریگزیت به سرعت منعقد می‌شود.

دیپلمات‌های اروپایی به این نکته اشاره دارند که لندن با پشتیبانی آمریکا مکررا تاکید می‌کند که خروج بریتانیا از بازار واحد اروپایی، تبعات اقتصادی نامناسب نخواهد داشت.

ترامپ و مشاوران او از منتقدان اصلی اتحادیه اروپا هستند و ژان پی‌یر رافارین، نخست‌وزیر سابق فرانسه بین سال‌های 2002 تا 2005 نگرانی عمیق خودش را بیان کرده است. او نگران است که دولت آمریکا به صورت مجزا هر کشور عضو اتحادیه اروپا را برای انعقاد توافق‌های دوجانبه به سبک انگلیس هدف بگیرد تا انسجام و یکپارچگی اتحادیه اروپا را بسنجد.

نخست‌وزیر سابق فرانسه همچنین گفت: ولادیمیر پوتین و شرکایش از توطئه‌های مشابهی برای بی‌ثبات کردن ائتلاف‌های غرب اروپا استفاده می‌کند. آمریکا هم می‌خواهد توافق دوجانبه تجاری با دوستانش در اروپا داشته باشد. ما این رویکرد را نمی‌پذیریم. ما در اتحادیه اروپا متحدیم و باید با یکدیگر بمانیم. ممکن است ترامپ و پوتین تلاش کنند تا به میل خودشان نقشه اروپا را مجددا ترسیم کنند.