سرویس بین الملل- مقامات کره شمالی اعلام کردند که آزمایش موشک دیروز یکشنبه خود را موفقیت‌آمیز خواند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، این مقامات گفتند که موشک پوک‌کوک‌سانگ -2 از یک «پرتاب‌گر متحرک» و با استفاده از «سوخت جامد» و «موتور جدید تولید داخل»ِ آن کشور، پرتاب شده‌ و یک موشک میان‌برد تا دوربرد است.

موشک پوک‌کوک‌سانگ-1 در تابستان سال گذشته با استفاده از زیردریایی، و آن‌طور که سئول و واشنگتن تائید کرده‌اند، به‌صورت موفقیت‌آمیز آزمایش شده بود. 

مقام‌های آمریکا و متحدان آسیایی آن، هنوز در مورد موفقیت آزمایش نسل تازه این موشک، اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

به گفته خبرگزاری رسمی دولت پیونگ‌یانگ، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در جریان آزمایش این موشک بالستیک حضور داشته و اعلام کرده این موشک، ابزاری دیگر در توانایی برای پرتاب بمب هسته‌ای است.

به گفته این مرکز خبری حکومت کره شمالی، «صنعت موشک‌سازی» آن کشور، اکنون «به صنعتی فوق‌العاده پیشرفته» تبدیل شده و دیگر «تنها یک صنعت کپی‌شده نیست».

پیونگ‌یانگ با تحریم‌های سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های یک‌جانبه از سوی کشورهایی مانند آمریکا روبه‌رو است. این تحریم‌ها به دلیل گسترش برنامه هسته‌ای و نیز توسعه موشک‌های بالستیک کلاهک اتمی، اجرا شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام دولتی آمریکا گفته است این اقدام دور از 'انتظار ' واشینگتن نبود.

پرتاب این موشک یک روز پس از دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده انجام شده‌است. ترامپ میزبان آبه بود و ساعتی پس از آزمایش موشکی، هر دو در یک کنفرانس خبری حاضر شدند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در همین رابطه گفت که «می‌خواهم که همه بفهمند و بدانند که ایالات متحده آمریکا صد در صد برای پشتیبانی در کنار هم‌پیمان فوق‌العاده خود یعنی ژاپن می‌ایستد».