دومین نشست بررسی و تکمیل پیش‌نویس پروتکل مبارزه با صید غیرقانونی منابع زنده در دریای خزر در«عشق‌آباد» برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، دومین نشست بررسی پیش‌نویس پروتکل مبارزه با صید غیرقانونی منابع زنده در دریای خزر با حضور نمایندگان 5 کشور ساحلی دریای خزر شامل هیأت اعزامی از جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، روسیه، آذربایجان و قزاقستان پشت درهای بسته برگزار شد.

در این نشست کشورهای حاضر ضمن طرح موضوع و نقطه نظرات خود درخصوص چگونگی تکمیل تنظیم پیش‌نویس پروتکل یاد شده، بحث و تبادل نظر کردند.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان ضمن تأیید این خبر تصریح کرد: این اجلاس با محوریت بررسی و تکمیل پیش‌نویس پروتکل همکاری در مبارزه با بهره‌برداری غیرقانونی از منابع زیستی در خزر (صید و شیلات غیر قانونی) تشکیل شده‌ است.

از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 دریای خزر به دلیل برخورداری از منابع نفت، گاز و آبزیان اهمیت استراتژیک ویژه‌ای یافته است.

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سند کلان و چارچوبی است که وضعیت کلی دریا و حقوق و تکالیف کشورها را ترسیم می‌کند.

این سند راهبردی بیش از 24 سال است که میان 5 کشور ساحلی دریای خزر در حال بررسی است و این پرونده با سابقه 23 سال هنوز هم باز است.

به گفته کارشناسان منطقه حوزه دریای خزر، صید غیر قانونی یک پدیده نامطلوب در دریای خزر است و متاسفانه هم اکنون میزان صید غیر قانونی در دریای خزر از صید قانونی بیشتر است.

گرچه در سال‌های اخیر کشورهای ساحلی دریای خزر فعالیت‌های خوبی را در زمینه احیای ذخایر و رهاسازی لار و ماهیان خاویاری داشته است اما نتایج این اقدامات چندان رضایت بخش نیست.

دریای خزر یا دریای مازندران پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

دریای خزر بزرگترین دریاچه زمین است که طولی بیش از 1200 کیلومتر و پهنه‌ای 320 کیلومتری دارد.

مساحت خزر 376 هزار کیلومتر مربع است که از سواحل خزر، 1900 کیلومتر به قزاقستان، 820 کیلومتر به آذربایجان، 675 کیلومتر به ایران و 3220 کیلومتر به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.

ذخایر نفت خزر تاکنون بیش از 200 میلیارد بشکه تخمین زده شده که پس از خلیج فارس و سیبری در رتبه سوم قرار دارد.