نشست گروه‌های لیبیایی در قاهره که با نظارت مصر برگزار شد، به توافقی بر سر یک بیانیه چهار بندی انجامید که برجسته‌ترین بندهای آن اقدام برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی در کشور نهایتاً تا فوریه 2018 است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از شبکه اسکای نیوز، این توافق شب چهارشنبه از سوی وزارت دفاع مصر اعلام شد و پس از نشست مسئولان مصری به صورت جداگانه با عقیله صالح، رئیس پارلمان و خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" و فایز السراج، رئیس شورای ریاستی، به دست آمد.

در بیانیه صادر شده از سوی دولت مصر، در توافق قید شده است که کمیته مشترکی از اعضای پارلمان و شورای عالی دولت با دست کم 15 عضو از هر یک از این دو نهاد تشکیل می‌شود که به بررسی مسائلی می‌پردازد که پیشتر در مورد اصلاحات بر سر آنها در چارچوب توافق سیاسی اخیر، تفاهم حاصل شده بود و همچنین تلاش می‌شود به چارچوبی توافقی در مورد این مسائل دست یافته شود. این اصلاحات سپس برای تصویب به پارلمان ارائه می‌ شود.

طبق این بیانیه، پارلمان همچنین اصلاحات لازم در مورد قانون اساسی را جهت تضمین توافق سیاسی در بیانیه قانون اساسی اعمال می‌کند که این امر در چارچوب بررسی تمامی مسائل حل نشده در حیطه ساختارهای توافقی صورت می گیرد. این ساختارهای توافقی از سوی پارلمان پس از توافق بر سر آنها اعلام می‌شود.

بیانیه همچنین قید کرده است که تمامی مسئولان کنونی در پست‌های ریاستی لیبی که پیرامون آنها بر اساس تدابیر اشاره شده توافق حاصل خواهد شد، تا زمان پایان دوره انتقالی و تا زمانی که رئیس جمهور و رئیس پارلمان جدید ماموریت خود را در سال 2018 آغاز کنند، در پست خود باقی خواهند ماند.

در همین حال، ارتش مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیته ملی مصر که درخصوص مسائل لیبی تشکیل شده است، با مسئولان و سیاست‌مداران و شخصیت‌های مختلف لیبی از جمله خلیفه حفتر و فایز السراج برای بررسی راه‌های پیشبرد سازش سیاسی در لیبی دیدار کرده است.