رؤسای جمهور کشورهای افغانستان و ترکمنستان طی تماس تلفنی بر گسترش روابط و همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، حمل‌ونقل و انرژی تأکید کردند.

به گزارش مرور نیوز، خبرگزاری دولتی ترکمنستان امروز در گزارشی از تماس تلفنی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان خبر داد.

رئیس جمهور افغانستان ضمن تبریک پیروزی قربانقلی بردی‌محمداف در انتخابات روز یکشنبه ترکمنستان، برای وی موفقیت و پیشرفت آرزو نمود.

براساس این گزارش سران ترکمنستان و افغانستان در این تماس تلفنی مسائل مربوط به همکاری‌های بین 2 کشور به خصوص در زمینه تعاملات اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقل و انرژی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

علاوه بر این برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه «عشق‌آباد» و «کابل»، اجرای عملی خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان-هند» موسوم به طرح «تاپی» از دیگر محورهای گفت‌و‌گوی تلفنی سران افغانستان و ترکمنستان بود.

رئیس جمهور ترکمنستان در پایان این گفت‌وگوی تلفنی از اشرف غنی دعوت کرد تا به عشق‌آباد سفر رسمی انجام دهند که این دعوتنامه از طرف کابل پذیرفته شد.

رئیس جمهور فعلی ترکمنستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در تاریخ 12 فوریه سال جاری میلادی برگزار شد و حدود 98 درصد کل آرا را به دست آورد.

سران کشورهای ایران،روسیه، چین، کشورهای جامعه همسود، عربی و برخی کشورهای دیگر خارجی به عنوان یکی از اولین سران خارجی بودند که با ارسال پیام و تماس تلفنی پیروزی بردی‌محمداف در انتخابات را صمیمانه تبریک گفتند.