سرویس بین الملل- پس از کنار رفتن ابرهای تیره از فضای روابط سیاسی و اقتصادی روسیه و ترکیه در پی تنش های اخیر در منطقه، روسای جمهور دو کشور امروز برای سومین بار طی دو ماه با یکدیگر دیدار و گفت وگو خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین همتای روس او برای سومین بار در دو ماه گذشته، 10 اکتبر در استانبول دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

بنابر این گزارش، اردوغان و پوتین که به دنبال عادی شدن روابط دو کشور دیدارهایشان افزایش یافته است در 60 روز گذشته دو بار رو در رو و چهار بار نیز به صورت تلفنی دیدار و گفت و گو کرده اند.
رؤسای جمهور دو کشور در این دیدارها علاوه بر بررسی کامل و همه جانبه روابط ترکیه - روسیه٬ پیرامون مسایل منطقه ای به ویژه سوریه نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند.
آناتولی ادامه داد: دیدار اردوغان و پوتین در 10 اکتبر علاوه بر اهمیت از لحاظ روابط دو جانبه٬ از منظر تحولات منطقه ای و بین المللی نیز حایز اهمیت است. زیرا که در دیدارهای فشرده رؤسای جمهور ترکیه و روسیه مسایل منطقه ای و سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

اردوغان

به نوشته خبرگزاری نیمه رسمی ترکیه، انتظار می رود گفت و گوهای مستقیم سران دو کشور درباره مسایل منطقه ای و سوریه در استانبول نیز ادامه یابد. این گفتگوها بعد دیگری به دیدار اردوغان و پوتین از منظر تحولات منطقه ای و بین المللی خواهد بخشید.

پیش بینی می شود در این دیدار مسایلی مانند روابط اقتصادی و تجاری دو کشور٬ مسئله ویزا و محدودیت‌های اعمال شده در زمینه تجارت که روسیه آن را به صورت یک ‌جانبه اجرا می‌کند و خط لوله گاز «جریان ترک» مورد بحث قرار گیرد.

احتمال داده می شود که دیدار 10 اکتبر اردوغان و پوتین به روند عادی سازی روابط دو کشور هم تسریع ببخشد.

این سفر به دلیل اینکه نخستین سفر پوتین به ترکیه پس از سقوط جنگنده روس در پی نقض حریم هوایی ترکیه در 24 نوامبر سال گذشته است نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.