رئیس شورای ریاستی لیبی دلایل شکست در برگزاری دیدار سه جانبه میان وی، عقیله صالح و خلیفه حفتر را اعلام کرد.

به گزارش مرور نیوز، فایز السراج، رئیس شورای ریاستی لیبی در مصاحبه‌ با الشرق الاوسط با بیان این که عقیله صالح، رئیس پارلمان و خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" دیدار با او را نپذیرفتند، گفت که باید نشستن تمامی طرف‌ها بر سر میز مذاکرات جهت بررسی ایده‌های هر طرف باشد اولویت باشد نه اینکه پیش‌شرط‌هایی گذاشته شود.

السراج گفت که گفتگو یقینا راه‌حل‌هایی را ایجاد می‌کند اما لجاجت هر طرف، به راکد شدن راه حل سیاسی و افزایش رنج لیبیایی‌ها می‌انجامد.

فایز السراج که بر در مذاکرات صخیرات تحت نظر سازمان ملل به عنوار رئیس شورای ریاستی انتخاب شد، مورد قبول عقیله صالح و خلیفه‌ حفتر که فرمانده نیروهای نظامی وابسته به پارلمان است، واقع نشده و همین باعث اختلاف در داخل لیبی است. هر یک از این جریان‌ها خود نیز از سوی دسته‌ای از گروه‌های داخلی و چند کشور خارجی حمایت می‌شوند که این مساله هم بر آتش اختلافات افزوده است.

وی همچنین تصریح کرد که تصمیم دارد نقشه راه جدیدی را در طول روزهای آتی اعلام کند، اما جزئیات این نقشه راه را اعلام نکرد.

السراج تصریح کرد که طرف مصری با هر طرفی به صورت جداگانه دیدار کرد اما کار بدون برگزاری دیدار سه جانبه پایان یافت.

وی گفت: مصر دست به تلاش‌های بسیاری می‌زند و ما قدردان این تلاش‌ها هستیم اما بدون گفتگو، هیچ نشستی به موفقیت دست نخواهد یافت.

این مقام لیبیایی در پاسخ به سوالی در مورد تشکیل دولت آتی گفت: من مانعی برای تشکیل دولت ندارم مساله‌ مهم‌تر اجرای اصلاحات بیانیه قانون اساسی است که مانع از کار پارلمان تاکنون شده است و پیشبینی می‌شود که طرف‌ها برای توافق بر سر نقشه راهی باهم بر سر میز مذاکره بنشینند که این نقشه راه به نجات لیبی می‌انجامد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اخباری که اخیرا پیرامون تشکیل یک شورای نظامی و تشکیل یک شورای ریاستی با دو معاون مطرح شده است، گفت که تاکنون این مساله مطرح نشده است.

السراج رئیس پارلمان و خلیفه حفتر را به لجاجت متهم کرد و عنوان داشت: اگر توافقی در مورد تشکیل دولت صورت بگیرد، این مساله در سایه اختلافات کنونی گام مفیدی نخواهد بود و هر دولتی که تشکیل شود، مورد احترام واقع نخواهد شد و پارلمان در سایه مخالفت با گفتگو و توافق سه جانبه، با آن موافقت نخواهد کرد.