سرویس بین الملل - جنگ لفظی میان واشنگتن و مسکو در خصوص آنچه که استقرار سامانه های موشکی در مرزهای روسیه است بالا گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مروز نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا به روسیه هشدار داده است که به تعهداتش در قبال پیمان دوجانبه کنترل تسلیحات پایبند باشد.

این هشدار آمریکا به روسیه در بحبوحه گزارش هایی منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه یک موشک کروز جدید ناقض این معاهده مستقر کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرد که مسکو به طور مخفیانه یک یگان از موشک های عملیاتی کروز را که ناقض معاهده کنترل تسلیحات سال 1987 میان آمریکا- روسیه است، مستقر کرده است.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا به طور مستقیم به این گزارش نیویورک تایمز واکنش نشان نداده است اما در مورد هرگونه نقض معاهده دوجانبه کنترل تسلیحات توسط مسکو ابراز نگرانی کرد.

این معاهده که توسط رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا و میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی امضا شده بود، هر دو کشور را از شلیک موشک های بالستیک با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر منع می کند.

دولت پیشین آمریکا نیز پیشتر در مورد اینکه روسیه این معاهده را با آزمایش موشک های کروز ممنوع شده نقض می کند، شکایت‌های خود را مطرح کرده بود.

نیویورک تایمز گزارش داد که این موشک کروز در یگان های فعال نظامی از جمله یک مرکز آزمایش درجنوب غرب روسیه مستقر شده است.

پوتین از این گونه آزمایش های روسیه دفاع کرده و گفته است آمریکا خود ناقض معاهده کنترل تسلیحات بوده و این موشک ها برای حفظ تعادل قدرت لازم است.

روسیه در حالی به دنبال افزایش توان موشکی اش است که آمریکا و هم پیمانانش در ناتو در حال استقرار سامانه دفاع موشکی در شرق و مرکز اروپاست؛ اقدامی که روسیه آن را تهدیدی علیه امنیت خود می داند.