سرویس بین الملل - دولت غربگرای حاکم بر اوکراین این روزها با اقدامات خاصی از سوی سازمان های مدنی و اجتماعی این کشور که اعتراض جدی خود را اعلام می کنند، مواجه است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرورنیوز به نقل از اسپوتنیک، نشریه اوکراینی «وستی»، بیستم فوریه مصادف با سومین سالگرد قیام در میدان کی یف یک تعداد سازمان های اجتماعی اوکراین قصد دارند تجمعات اعتراض را برگزار کند. در این اقدام جنبش اجتماعی «ناژداک» (سمباده) شرکت خواهد کرد که تا به حال قد علم نکرده بود و الآن خود را بعنوان «اتحادیه ضد الیگارشی مردم معمولی» معرفی می‌کند.

این نشریه افزود: در این گردهم آیی جنبش «نیروهای راستگرای رادیکال»، فدراسیون بازرگانان کوچک»، سازمان های مشتریان بانک های ورشکسته و حزب ملی‌گرا و ممنوع شده در روسیه به نام «اونا — اونسو» (مجمع ملی اوکراین و سازمان ملی دفاع از خود) شرکت خواهند کرد.

سازماندهندگان این اقدام اعلام کردند که می خواهند به هدف اصلی خود دست یابند که انتخابات زودرس رادا — پارلمان است. به عقیده آن‌ها ائتلاف کنونی در رادا علیه این کشور عمل می کند.

بنابر این گزارش، در ضمن «ناژداک» در صفحه های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی فرا می‌خواند که 20 فوریه افراد دارای سلاح ثبت شده در میدان کی یف حضور یابند.

«ادوارد پاپوف» کارمند ارشد علمی انستیتو ی مطالعه کشور های شوروی سابق بر آن است که این فراخوانی تلاش خود تبلیغی است. ولی بعلاوه دارای جنبه دیگر نیز می باشد. او در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت:

«من گمان می‌کنم که در اعلامیه «ناژداک» مقدار زیاد خود تبلیغی هست. آن‌ها تلاش می کنند در زمینه دیگر سازمان های افراطی مشابه هر طوری شده خود را نمایان کنند. از این رو به سخنان پوچ و توخالی متوسل می شوند. از سوی دیگر مقامات حاکم باید فکر این را داشته باشند که در یک قدمی از کودتای جدید نئونازی در میدان کی یف قرار دارند. و این اصلاً شوخی نیست. پیامد های این کودتا برای پتر پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین خیلی جدی خواهد بود».

به عقیده این دانشمند، فراخوانی به حاضر شدن در میدان کی یف در ماهیت امر به معنای اعلام نقشه سرنگونی مقامات حاکم کنونی است. این محقق ادامه داد:

«این فراخوانی در عمل اعلام نقشه سرنگونی رژیم پوروشنکو است. البته نه 20 فوریه ولی در تاریخ دیرتر. آیا این براندازی در نتیجه تجمع در میدان و یا به شکل برکناری باصطلاح قانونی جریان داشته باشد به تاکتیک کودتا چیان بستگی دارد. ولی هر طوری شده نقشه سنگونی پوروشنکو اعلام شده است».

این کارشناس بعید ندانسته که پشت سر «ناژداک» افرادی از مخالفان سیاسی پوروشنکو قرار داشته باشند. «ادوارد پاپوف» کارمند ارشد علمی انستیتو ی مطالعه کشور های شوروی سابق در پایان گفت: «رهبر «ناژداک» — «نیکلای دولسکی» پیشوای مشتریان بانک های ورشکسته است. به احتمال قوی پشت سر او کسی از میان الیگارش ها قرار دارد. شاید نه به صورت مستقیم بلکه بوسیله یک ساختار بینابینی. شعار انتخابات مجدد رادا مهمترین شعار مخالفان الیگارشی جدید علیه پوروشنکو است و «ناژداک» به احتمال قوی به نفع افراد دیگر بازی می کند».