یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت، آنکارا 2 پیشنهاد در خصوص نحوه اجرای عملیات مشترک با آمریکا برای بیرون راندن تروریست‌های داعش از شهر رقه در سوریه را به مقام‌های واشنگتن ارائه کرده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، روزنامه حریت با انتشار مطلبی اعلام کرد: ترکیه 2 پیشنهاد برای انجام عملیات مشترک نظامی در شهر رقه سوریه به آمریکا ارائه داده است تا تروریست های داعش را از این شهر بیرون کنند.

ترکیه بارها اعلام کرده است که هرگونه عملیات برای مقابله با داعش در شهر رقه سوریه باید توسط نیروهای محلی عرب انجام شود آن هم با حمایت احتمالی ارتش ترکیه. آنکارا بارها با مشارکت نیروهای دموکراتیک سوریه که هم پیمان کردهای وای پی جی و تحت حمایت آمریکا هستند، مخالفت کرده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه، در حال اماده شدن برای حمله به شهر رقه هستند. یک منبع نظامی کرد که نامش فاش نشده در این باره گفت: مرحله بعدی عملیات رقه با هدف قطع همه جاده های باقی مانده به این شهر خواهد بود از جمله جاده منتهی به استان دیرالزور.

راهبرد آمریکا در قبال مبارزه با داعش در سوریه و حمایت از کردها، موجب تنش در روابط واشنگتن با آنکارا شده است.

ترکیه شبه نظامیان کرد وای پی جی را شاخه‌ای از شبه نظامیان پ ک ک می داند که در 3 دهه گذشته درگیری خونینی برای جدایی و استقلال از خاک ترکیه داشته اند.

هنوز معلوم نیست که با توجه به مخالفت های ترکیه، دولت جدید آمریکا تسلیحات بیشتری را در اختیار کردهای وای پی جی قرار خواهد داد یا نه.

روزنامه حریت به نقل از منابع امنیتی افزود: هلوسی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در دیدار با ژوزف دانفورد همتای آمریکایی خود در پایگاه هوایی اینجرلیک، درباره 2 نقشه و طرح عملیاتی برای بیرون راندن تروریست های داعش از رقه بحث و تبادل نظر کرده است.

طرح مورد حمایت ترکیه شامل مشارکت نیروهای مخصوص آمریکا و ترکیه با پشتیبانی کماندوها و شورشیان مورد حمایت ترکیه در سوریه با ورود از طریق شهر مرزی تل ابیض است.

این طرح مستلزم آن است که آمریکا شبه نظامیان کرد را متقاعد کند تا با نیروهای ارتش ترکیه و نیروهای مورد حمایت آنکارا همکاری کنند.

ترکیه قول داده است تا بیش از 9 تا 10 هزار نیروی نظامی را برای عملیات رقه آماده کند که اکثر این نیروها، جنگجویانی هستند که در داخل ترکیه آموزش دیده اند.

البته طرح دومی که آکار به دانفورد پیشنهاد داده و احتمال کمتری دارد، این است که نیروهای نظامی از طریق شهر الباب به سوی رقه حرکت کنند. ولی مسافت 180 کیلومتری و کوهستانی بودن منطقه این گزینه را با احتمال کمتری روبرو کرده است.