رئیس جمهور قرقیزستان گفت: سفر آتی رئیس جمهور روسیه به «بیشکک» به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور مرتبط نیست و بدون شک شهروندان قرقیز رئیس جمهور جدید خود را انتخاب می‌کنند.

به گزارشمرور نیوز، «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان در مصاحبه با خبرگزاری «یورونیوز» در پاسخ به علت حبس ابد «عظیم‌جان عسکراف» یکی از مخالفان حکومت قرقیزستان گفت: زمان تشکیل دادگاه عسکراف از سازمان ملل متحد نیز دعوت شد که در جلسات وی شرکت کند تا دیگر اعتراضی به حکم دادگاه نباشد.

وی ادامه داد: همه جلسات دادگاه علنی برگزار شد و تنها جلسه‎ای که پشت درهای بسته در مورد عسگراف برگزار شد، جلسه مربوط به شهود بود.

آتامبایف افزود: باید به دادگاه هر کشور احترام گذاشت و کشور ما شایسته همان احترامی است که برای هر کشور اروپایی یا آمریکایی قائل می‌شوید.

وی ادامه داد: به صراحت ‌می‌گویم که پرونده عسکراف در طول 5 سال ریاست جمهوری برای من چیزی جز دردسر نبوده است.

آتامبایف گفت: مجامع بین المللی و مدافعان حقوق بشر بعد از اینکه قرقیزستان از آمریکا درخواست کرد که پایگاه نظامی خود را از خاک این کشور خارج کند به پرونده عسکراف توجه ویژه‌ای نشان دادند.

رئیس جمهور قرقیزستان در مورد عادلانه بودن حکم دادگاه عسکراف، پاسخ داد: این حکم دادگاه است و عسکراف از دادگاه عالی کشور درخواست تجدید نظر کرده که همه سازمانهای مدافع این شخص میتوانند در دادگاههای بعدی حضور پیدا کنند.

آتامبایف در پاسخ به سوالی مبنی بر فساد مالی در قرقیزستان و راه‌های مبارزه با این پدیده، گفت: اینکه سازمان بین‌المللی «ترانسپارنسی اینترنشنال» قرقیزستان را در بین 176 کشور از نظر شدت فساد مالی در جایگاه 136 قرار داده جنبه سیاسی دارد.

وی ادامه داد: برای مبارزه با فساد مالی در سال‌های اخیر بودجه کشور 3 برابر شده و به همین دلیل توانستیم بعضی از مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به وقوع انقلاب 7 آوریل سال 2010 در این جمهوری که بعد از آن در اوکراین و بعضی از کشورها نیز اتفاق افتاد، گفت: با وجود این انقلاب، ما توانستیم در 5 سال اخیر حقوق معلمان را 4 برابر و حقوق پزشک‌ها را 3 برابر افزایش دهیم.

آتامبایف افزود: البته هنوز هم حقوق آنان کافی نیست اما همین پیشرفت هم به دلیل مبارزه با فساد اداری بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه گمرک توانستیم درآمد را 3 برابر افزایش دهیم و این هم به دلیل مبارزه با فساد مالی است.

آتامبایف در پاسخ به سؤال خبرنگار که آیا اتحادیه اقتصادی اوراسیا در جهت منافع روسیه است، گفت: ما باید با همسایگان خود تجارت کنیم و اگر وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا نمی‌شدیم، در انزوا قرار می‌گرفتیم.

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: در سال 2010 قزاقستان مرزهای خود را برای یک ماه و نیم بست و این اتفاق حتی تلفات انسانی گرفت.

وی ادامه داد: برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتحادیه جایگزینی وجود ندارد، قرقیزستان به کدام جهت حرکت کند؟ به سمت افغانستان؟ جمیعت قرقیزستان 6 میلیون نفر است و ما باید با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنیم و پیشرفت داشته باشیم.

آتامبایف با اشاره به منافع روسیه در این اتحادیه، گفت: شاید روسیه منافعی داشته باشد اما امروزه این اتحادیه جوابگوی منافع قرقیزستان نیز می‌باشد.

وی ادامه داد: در روسیه بیش از 500 هزار مهاجر کاری قرقیز کار می‌کنند که به دلایل مختلف مجبور شدند وطن خود را ترک کنند، عده‌ای از شهروندان قرقیزستان 20-30 سال در روسیه زندگی می‌کنند.

آتامبایف افزود: بعد از عضویت قرقیزستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مهاجران ما دارای حقوق شدند، قبلا آنان به عنوان برده‌های کاری کار می‌کردند اما در حال حاضر می‌توانند به طور رسمی استخدام شوند.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور روسیه به بیشکک، گفت: عده‌ای می‌گویند پوتین برای تعیین نامزد مورد حمایت روسیه برای ریاست جمهوری قرقیزستان به کشور ما سفر خواهد کرد که می توان به جرات گفت این سخن کاملا بی‌منطق است.

وی گفت: زمانی ما به همسایگان خود وابسته بودیم و آنان برق و گاز ما را قطع می‌کردند، اما امروز قرقیزستان کشوری کاملا مستقل هستیم و تمام تصمیم گیریها در کشور و توسط مقامات کشوری صورت می‌گیرد.

آتامبایف ادامه داد: پوتین با این هدف به قرقیزستان سفر نمی‌کند، مسائل دوجانبه زیادی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند و نه مسکو نه واشنگتن برای ما تصمیم نمی‌گیرند.

رئیس جمهور افزود: این مردم قرقیزستان هستند که رئیس جمهور جدید را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به راهکارهای مبارزه با تروریسم و داعش در قرقیزستان گفت: ما در سال‌های اخیر توانستیم یک مرکز ضدتروریستی ایجاد کنیم.

آتامبایف تصریح کرد: تروریسم نتیجه بی‌سوادی است و ما طی چندین سال به حوزه آموزشی کشور توجه ویژه‌ای کردیم و خدا را شکر فقط یک اقدام تروریستی در خاک قرقیزستان انجام شد و آن هم حمله تروریست انتحاری به سفارت چین بود.

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: مقامات ذیربط سریع این جرم را بررسی کرده و برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی اقدامات مناسب را اتخاذ کردند.

وی با اشاره به شهروندان قرقیزی که از سوریه و دیگر مناطق جنگی به وطن بازمی‌گردند، گفت: افرادی که از قرقیزستان برای جنگ به سوریه رفته بودند، پشیمان شده و در حال بازگشت به کشور هستند.

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: نه فقط با تروریسم بلکه با عوامل ایجاد رادیکالیسم نیز باید مبارزه کرد.

آتامبایف در پایان گفت: اگر در کشور عدالت برقرار شده و با رأی مردم رئیس جمهور انتخاب شود، افرادی کمتری به تروریسم و رادیکالیسم گرایش پیدا می‌کنند.