در پی اعلام پنتاگون مبنی بر فرار اعضای کادری داعش از رقه منابع عراقی نیز بر فرار اعضای داعش از موصل و تلعفر به شهر دیر الزور سوریه خبر دادند.

به گزارش مرور نیوز، به نظر می‌رسد شهر دیر الزور سوریه به پناهگاه و محل امنی برای سرکرده‌های داعش که از رقه سوریه یا موصل عراق فرار می‌کنند، تبدیل شده است.

یک منبع عراقی فاش کرد که ده‌ها تن از سرکرده‌های داعش و اعضای این گروه از موصل و تلعفر به شهر دیر الزور سوریه فرار کرده‌اند.

عبدالکریم وطبان الجربا، یکی از رهبران قبایل الشمر اعلام کرد که حدود 26 سرکرده برجسته داعش از موصل به سمت تلعفر و از آنجا به دیر الزور سوریه گریخته‌اند.

وی افزود: نیروهای ویژه داعش که کتائب الشام نام دارند از مرزهای عراق و سوریه عبور کرده و از شهر دیر الزور وارد عراق شدند تا سرکرده‌های داعش را که از موصل فرار کرده و در تلعفر محاصره شده بودند، نجات دهند و به سوریه منتقل کنند.

به گفته منابع ارتش عراق، حشد شعبی به طور کامل تلعفر را محاصره نکرده‌ و منافذی وجود دارد که تروریست‌های داعش از طریق آن به راحتی بین تلعفر و مرزهای سوریه رفت و آمد می‌کنند بدون اینکه مانعی بر سر راه آن‌ها وجود داشته باشد. داعش همچنان از طریق مرزهای سوریه به نیروهای خود کمک‌رسانی می‌کند و مسیر موصل تا تلعفر و از آنجا تا بعاج و مرزهای سوریه به روی داعش باز است.

اخیرا نیز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که سرکرده‌های داعش همزمان با پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه از شهر رقه در حال فرار هستند. داعش از این مسیر برای عملیات انتقال و امداد تلاش می‌کند.

جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تعداد تروریست‌های داعشی را که از شهر رقه فرار کرده‌اند، مشخص نکرد اما تأکید کرد که عقب‌نشینی داعشی‌ها سازمان‌دهی شده است طوری که داعشی‌هایی که نقش پشتیبانی را دارند عقب‌نشینی می‌کنند و تروریست‌هایی که می‌جنگند در میدان باقی می‌مانند.

نظام سوریه برای قطع آخرین خطوط امداد داعش از حومه شرقی حلب تا حومه رقه تلاش می‌کند و طی ماه اخیر به پیشروی دست یافته است.

در صورت بستن جاده بین دیر الزور و شهر رقه داعش مسیر امدادرسانی خود از شرق سوریه به مقر خلافت خودخوانده‌اش را از دست خواهد داد اما مسیر مناطق تحت سیطره‌اش در حومه شرقی رقه به سمت حومه شرقی حماه و حومه حمص، دیر الزور، دمشق و السویداء همچنان باز است.

نیروهای دموکراتیک سوریه اخیرا با حمایت ائتلاف آمریکا مرحله جدیدی از عملیات را با هدف محاصره شهر رقه و قطع مسیر رقه به دیر الزور آغاز کرده‌اند. رقه بعد از موصل هدف دوم ائتلاف آمریکاست.

نیروهای دموکراتیک سوریه در ادامه پیشروی خود در شهر رقه، کنترل روستای جویس و پل شنینه در حد فاصل کرانه غربی و شرقی رود الخابور را در دست گرفته‌اند.

درگیری‌های شدید میان دو طرف در هشت کیلومتری شهر رقه، همچنان ادامه دارد. منابع سوری می‌گویند، نیروهای دموکراتیک سوریه بعد از آزادی چند روستا در حومه غربی رقه تقریبا به 20 کیلومتری مرکز شهر رقه رسیده‌اند. این نیروها از محور شمال نیز کنترل روستاها و مزارعی را در دست گرفته و برای پیشروی به سمت رود فرات تلاش می‌کنند. به نظر می‌رسد منطقه الاحواس هدف آتی این نیروها باشد. این منطقه آخرین منطقه در حومه رقه از محور دیر الزور است.