همزمان با فرا رسیدن روز محاکمه «نبیل رجب» فعال حقوقی بحرین، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنچه باعث نگرانی دولت بحرین شده، حقیقتی است که رجب آن را فاش کرد.

به گزارش مرور نیوز، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه خود اعلام کرد که نبیل رجب فردا سه‌شنبه محاکمه می‌شود در حالیکه با توجه به اتهامات وارده علیه وی در مجموع با 18 سال حبس مواجه است.

در این بیانیه آمده است: هشت ماهی که نبیل رجب پیش از محاکمه در زندان سپری کرده است، بازداشتی جائرانه است.

پایگاه «اللؤلؤه» به نقل از «جو استورک» معاون مدیر بخش خاورمیانه در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد که علت بازداشت نبیل رجب این است که وی نقض حقوق بشر در بحرین را افشا کرد و علاوه بر آن مطالب منتشر شده وی در توییتر است که از حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن و شکنجه زندانیان در بحرین انتقاد کرده بود و مسئولان بحرین همچنین وی را به بیان اظهارات کذب و مغرضانه علیه دولت متهم کرده‌اند.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است که شرایط بازداشت نبیل رجب گاهی به حد مجازات جائرانه می‌رسد زیرا وی را بیش از دو هفته در حبس انفرادی قرار داده‌ و او را از حضور در مراسم تشییع جنازه یکی از بستگانش منع کردند.

استورک همچنین پیش‌بینی کرد که صدور هر گونه رأی دادگاه به نفع نبیل رجب باعث می‌شود که دولت بحرین اتهامات جدیدی در خصوص انتشار مطالب و مقاله‌های وی در نیویورک تایمز و لوموند وارد کند زیرا مسئولان بحرین حتی به بهانه‌های واهی می‌خواهند رجب همچنان در زندان باشد.

نبیل رجب در تاریخ 2 آوریل 2015 به دلیل انتشار مطالبی در صفحه توییتر خود بازداشت و در روز 13 ژوئن همان سال آزاد شد اما دادستانی بحرین دستور بازداشت مجدد وی در 13 جولای 2016 را صادر کرد.

رجب به موجب ماده 2015 قانون مجازات بحرین به اتهام اهانت به یک کشور خارجی (عربستان) با 2 سال حبس و همچنین به اتهام دست داشتن در آشوب‌های زندان جو در مارس 2015 با 3 سال حبس مواجه است و علاوه بر آن در پرونده‌های دیگر از جمله انتقاد از مخالفت مسئولان بحرین از ورود خبرنگاران و سازمان‌های حقوقی به کشور با اتهاماتی مواجه است.

قاضی دادگاه در جلسه 28 دسامبر 2016 حکم آزادی نبیل رجب با قید وثیقه را صادر کرد اما دولت بحرین به بهانه اینکه رجب در خصوص پرونده‌های دیگر تحت بازجویی و تحقیق است، از آزادی وی خودداری کرد و قرار است فردا سه‌شنبه جلسه محاکمه وی برگزار شود.