طی تحقیقات مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه، نزدیک به نیمی از مردم این کشور ضمن عدم مخالفت با مظاهر دینی خواهان عدم مخالفت با استفاده از حجاب در مدارس شدند.

به گزارش مرور نیوز، مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه به دنبال اظهارات اخیر وزیر آموزش و علوم که گفته بود شاگردان مدارس روسیه نباید به واسطه نمادهای دینی از هم مجزا شوند، موضوع تحمل‌پذیری نسبت به نمادهای ظاهری پیروان ادیان مختلف در موسسات آموزشی روسیه را مورد بررسی قرار داده است.

مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده است که شهروندان روسیه نسبت به نمادهای ظاهری پیروان ادیان مختلف در موسسات آموزشی روسیه تحمل پذیری بیشتری نسبت به قبل نشان می‌دهند.

در این تحقیقات روشن شده که 47% افراد (در نظرسنجی‌ها) مخالفتی با حجاب یا دیگر نمادهای پیروان ادیان در موسسات آموزشی ندارند، این در حالی است که در سال 2012 نزدیک به 35% افراد چنین اعتقادی داشتند.
جامعه شناسان می‌گویند که سهم جوانان در بین این افراد بیشتر از قبل شده است (73% جوانان 24-18 سال) و معتقدند که منع حجاب باید برداشته شود. با این حال، 47% معلمین و محصلین اعتقادی به استفاده از نمادهای دینی در محل تحصیل و آموزش ندارند. عمدتا معلمین بالای 45 سال (57-55%)، افرادی که تحصیلات عالیه دارند (56%) و لائیک‌ها (56%) این نظر را بیان کرده‌اند.
نظرسنجی¬های تلفنی که طی روزهای 28 و 29 ژانویه بین 1200 تن از شهروندان فدراسیون روسیه انجام گرفته نیز نشان می‌دهد که نیمی از مردم (50%) خواستار لغو منع پوشش سر برای خانواده‌های مسلمان هستند. به اعتقاد ایشان، با برداشته شدن ممنوعیت حجاب، کودکان خانواده¬های مسلمان می‌توانند با آرامش تحصیل کنند.
از سوی دیگر 37% بر تداوم اجرای این قانون تاکید می‌کنند و 13% هم نظری ندارند.
بحث و مناظره حول مساله حجاب در مدارس روسیه یک بار دیگر در ماه ژانویه از سرگرفته شد. "الگا واسیلوا" وزیر آموزش و علوم فدراسیون روسیه ضمن تفسیر قانون منع حجاب برای محصلین مدارس در روستای تاتارنشین بِلازیوروف واقع در مورداوی اظهار کرد که شاگردان مدارس روسیه نباید به واسطه نمادهای دینی از هم مجزا شوند. این سخنان با انتقاد "رمضان قدیروف" رهبر چچن و "کامل سمیع اللین" مفتی تاتارستان روبرو شد.
لازم به یادآوری است که روز 11 فوریه 2015، دادگاه عالی فدراسیون روسیه برای پوشش شاگردان مدارس قوانینی را مشخص کرد که در دولت مورداوی به تصویب رسید و طی آن پوشش سر (حجاب و کلاه مخصوص دینی) و استفاده از لباس‌هایی که نماد دین مشخصی را داشته باشد در مدارس ممنوع شد.