یک رسانه غربی با اشاره به عملکرد یک ماهه ترامپ در سمت رئیس جمهوری آمریکا، عنوان داشت که تصمیمات ترامپ موجب کدورت هم پیمانان اروپایی شده و همین امر امکان سقوط روابط آنها را افزایش می دهد.

به گزارش مرور نیوز، آسوشیتدپرس در گزارش خود می نویسد: عملکرد یک ماهه دونالد ترامپ به گونه ای بوده که باعث دلخوری کشورهای اروپایی شده و اروپایی ها با برگزاری تظاهرات، انتقاد متقابل و وحشت محض نشان داده اند که رابطه دوستی «ترانس- آتلانتیک» که قدمتی به مدت یک قرن دارد ممکن است از هم بپاشد.

در این میان حتی برخی از متحدان قدیمی آمریکا فراتر رفته و با برگزاری کنفرانس ها و ایجاد اتحادهای جدید تلاش کرده اند تا نوعی تعادل را میان اروپا و دولت جدید آمریکا برقرار کنند.

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد: علاوه بر دستور اجرایی ترامپ در خصوص مهاجرین، برخی دیگر از اقدامات رئیس جمهور آمریکا نیز موجب واکنش کشورهای اروپایی شده است، برای مثال ممنوعیت کمک به سازمان ها و گروه های بین المللی که در امر سقط جنین فعالیت دارند و دوره های آموزشی در این خصوص برگزار می کنند.

در همین رابطه «الکساندر دِ کرو» معاون نخست وزیر بلژیک اعلام کرد به حدی از این اقدام شوکه شده که کلمات نمی توانند احساسات او را بیان کنند.

به گفته کرو، ملت های اروپایی از این نکته بیمناک هستند که هزاران زن و دختر به دلیل فقدان اطلاعات از دنیا می روند.

معاون نخست وزیر بلژیک در ادامه افزود: آنچه ما باید انجام دهیم این است که آستین ها را بالا زده و به جای حرف زدن اقدام کنیم.

در همین رابطه ۱۰ کشور اروپایی با ارسال نامه ای به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وی گفته اند که اروپا نمی تواند اجازه دهد که زنان در کشورهای در حال توسعه آن گونه که سیاست های آمریکا ایجاب می کند زندگی می کنند.

علاوه بر این موضوع، در هفته گذشته نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو نیز شاهد این ماجرا بود که کشورهای اروپایی به دنبال اطمینان حاصل کردن از پایبندی آمریکا به تعهدات خود در قبال پیمان آتلانتیک شمالی بودند.

بدین ترتیب تردیدی نیست که اگر ترامپ سیاست های جنجالی خود را ادامه دهد اختلافات آغاز شده میان آمریکا و اروپا پیش از گذشته نمایان شود و رابطه دوستی دیرینه آنها با خطر فروپاشی مواجه شود.