کتاب «بازگشت به پنج‌رود» به مناسبت سالگرد تولد رودکی توسط «اندره والوس» نویسنده روس به چاپ جدید رسید.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اسپوتنیک، «اندره والوس» نویسنده روس به مناسبت سالگرد تولد «ابو عبدالله جعفر رودکی»، کتابی را که بنیانگذاران ادبیات کلاسیک تاجیک و پارسی در گذشته منتشر کرده بود، به چاپ جدید رساند؛ این کتاب «بازگشت به پنجرود» نام دارد.

نسخه جدید این رمان در آستانه سالروز تولد رودکی شاعر پارسی‌گوی در تاجیکستان رونمایی شده است. این نسخه با نسخه قبلی تفاوت دارد و مولف در این کتاب بخش‌هایی را اصلاح و تکمیل کرده است. این کار سبب شده است تا شرح زندگی رودکی به صورت دقیق‌تر تبیین شود. کتاب حاضر یک داستان ادبی متعلق به ادبیات کلاسیک هزارساله تاجیک است.

آندره والوس در شهر «دوشنبه» متولد شده و در همان جا تحصیل کرده و سپس طی سال‌های دهه 90 قرن گذشته به مسکو نقل مکان کرده است. او در آثارش همیشه از علاقه به آشنایی با دنیای فرهنگ غنی پارسی سخن می‌گوید.

بر اساس این گزارش که توسط رایزنی فرهنگی ایران در مسکو ترجمه شده و برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است، والوس موفق شده است تصویری هنری و جدید از رودکی به نمایش بگذارد. وی می‌گوید که رمان او هیچ ادعایی نسبت به حوادث تاریخی بحث برانگیز ندارد. سال 2013 این نویسنده به خاطر کتاب مذکور مفتخر به جایزه «بوکر روسی» شد.