مقامات دولتی تاجیکستان از ساخت مرکز آموزشی شرایط اضطراری در «دوشنبه» با سرمایه عربستان سعودی خبر دادند.

به گزارش مرور نیوز، عربستان سعودی در «دوشنبه» مرکز آموزشی کمیته شرایط اضطراری می‎سازد.

«رستم نظرزاده» رئیس کمیته شرایط اضطراری تاجیکستان و «عیسی الاماری» کاردار سفارت عربستان در دوشنبه قرارداد احداث یک مرکز آموزشی را به امضاء رساندند.

بر اساس این گزارش، تصمیم ساخت این مرکز آموزشی در ماه آگوست سال گذشته در دیدار نظرزاده و «احمد بن علی الباز» یکی از مقامات دولتی عربستان در دوشنبه گرفته شده است.

«امیده یوسف آوا» سخنگوی مرکز مطبوعاتی کمیته شرایط اضطراری تاجیکستان گفت: قرار است ساخت این مرکز در سال جاری آغاز شود.

وی افزود: در این مرکز آموزشی نه تنها متخصصان و افسران کمیته شرایط اضطراری تاجیکستان، بلکه افسران کمیته شرایط اضطراری افغانستان نیز تمرین خواهند کرد.

یوسف آوا ادامه داد: این مرکز آموزشی برای بالا بردن سطح دانش و مهارت کارمندان کمیته شرایط اضطراری تاجیکستان مفید خواهد بود.

عربستان سعودی برای اجرای 5 طرح در تاجیکستان بیش از یک میلیون و 600 هزار دلار سرمایه گذاری کرده است.

کمک‌های عربستان سعودی به اقتصاد تاجیکستان طی سال‌های اخیر، به خصوص پس از سفر رسمی رئیس جمهور تاجیکستان در ماه ژانویه سال 2016 به این کشور گسترش پیدا کرده است.

آسیای مرکزی و تاجیکستان که اکنون بعنوان یکی از مناطق دارای استعداد جذب جریان افراط از آن نام برده می‌شود، طی چند سال اخیر، به شدت مورد توجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی قرار گرفته است.

این گونه فعالیت‌ها در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، برای عربستان، سرمایه گذاری در کشورهای دور دستی مانند آسیای مرکزی چندان با توجیه اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

فعالیت‌های عربستان در آسیای مرکزی بخصوص تاجیکستان که دارای پیشینه مذهبی است، فقط به روابط اقتصادی منجر نمی‌شود؛ این کشور با توجه به ثروتی که در اختیار دارد، در دیگر بخش‌های اساسی این کشورها نفوذ کرده و اهداف مخفی خود که همان گسترش فرقه افراطی وهابیت است را دنبال می‌کند.