مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ترکمنستان و افغانستان با حضور مقامات سیاسی و دیپلماتیک دو کشور و برپایی نمایشگاه عکس برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، مقامات سیاسی و دیپلماتیک ترکمنستان و افغانستان شب گذشته طی مراسمی در «عشق‌آباد» بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک خود را گرامی داشتند.

به این منظور هیأت عالی رتبه سیاسی و دیپلماتیک به سرپرستی «نصیر احمد اندیشه» معاون وزیر خارجه افغانستان به عشق‌آباد سفر کرده است.

مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ترکمنستان و افغانستان با برگزاری نمایشگاه عکس آغاز شد.

در این نمایشگاه تصاویر و عکس‌هایی از دوران مختلف و تاریخچه روابط سیاسی، دیپلماتیک و تعاملات اقتصادی، تجاری و فرهنگی ترکمنستان و افغانستان به نمایش گذاشته شد.

گرامیداشت بیست‌وپنجمین سالگرد برقراری روابط ترکمنستان و افغانستان

«وفا حاجی‌اف» معاون اول وزیر خارجه ترکمنستان در این مراسم گفت: روابط و همکاری این کشور با افغانستان کاملا دوستانه است.

وی افزود: عشق‌آباد در چهارچوب اصول بی‌طرفی اقدامات گسترده‌ای را جهت برقراری صلح و ثبات در افغانستان و احیا اقتصاد این کشور انجام داده است.

معاون وزیر خارجه افغانستان با بیان مراتب قدردانی خود جهت دعوت به مراسم مذکور، گفت: روابط دوستانه 2 کشور بر اساس احترام متقابل استوار می‌باشد.

سپس مذاکرات و رایزنی‌های سیاسی هیأت اعزامی افغانستان با طرف ترکمنستان انجام شد.

در این گفت‌وگوها طیف وسیعی از مسائل جاری و دورنمای روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین عشق‌آباد و کابل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گرامیداشت بیست‌وپنجمین سالگرد برقراری روابط ترکمنستان و افغانستان

طرفین بر گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و تبادل هیأت سیاسی-دیپلماتیک بین 2 کشور و تعاملات چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.

ترکمنستان و افغانستان در تاریخ 21 فوریه سال 1991 میلادی روابط دیپلماتیک خود را برقرار کردند.

طی چند سال گذشته، روابط ترکمنستان و افغانستان به عنوان 2 کشور همسایه که حدود 800 کیلومتر با یکدیگر مرز مشترک دارند، همواره رو به رشد بوده‌‌است.

صادرات برق و فرآورده‏‌های نفتی و گازی ترکمنستان به افغانستان ، همکاری‏‌ در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، روابط فرهنگی و آموزشی از مهمترین محورهای تعاملات بین 2 کشور می‏‌باشد.

ترکمنستان قصد دارد میزان صادرات برق به افغانستان را تا 500 مگاوات افزایش دهد.

در کنار ارائه کمک‌های انسان دوستانه، طرح‌های زیربنایی همچون خط راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان، ساخت دالان حمل و نقل و ترانزیت کالا از دیگر طرح‌های بین‌‏المللی و منطقه‌‏ای هستند که عشق‌آباد و کابل فعالانه برای تحقق آنها تلاش می‏‌کنند.