مقامات محلی دولت در جنوب افغانستان از اخراج اجباری صدها خانواده از سوی نیروهای امنیتی پاکستان به ولایت قندهار خبر دادند.

به گزارش مرور نیوز، «صمیم خپلواک» سخنگوی والی قندهار به «رادیوآشنا» گفت که دست‌کم بیش از 500 خانواده از مناطق مرزی ایالت بلوچستان در پاکستان توسط نیروهای امنیتی این کشو به شهرستان مرزی «شورابک» اجبارا کوچ داده ‌شده‌اند.

وی افزود: اداره ولایتی برای تعیین هویت آنها به این شهرستان رفته است تا نیازهای آنها برای اسکان موقت و مواد غذایی بررسی شود.

خپلواک اظهارداشت که در حال حاضر این خانواده‌ها در مناطق «سرلت»، «نوشکی»، «شیرانی» و «سابان» بسر می‌برند که تلاش‌ها برای کمک رسانی به آنها از سوی دولت آغاز شده است.

شهرستان شورابک در فاصله 180 کیلومتری از ولایت قندهار قرار دارد که در امتداد خط دیورند و از شهرستان‌های ناامن و همرز با ایالت بلوچستان پاکستان می‌باشد.

«عبدالنافع‌ثنا» فرماندار شهرستان شورابک اعلام کرد که این خانواده‌ها در شرایطی بسیار بدی قرار دارند و نیاز به کمک‌های دارویی و غذایی نیز دارند، به همین دلیل برخی از آنها را در حال حاضر مردم محلی در خانه‌های خود جا داده‌اند.

با این وجود مقامات دولت پاکستان تا کنون در این مورد هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.

هفته گذشته سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده بود که دولت پاکستان در جریان سال جاری بیش از 600 هزار پناهجوی افغان را در روندی کاملا غیر انسانی و غیرقانونی به صورت اجباری اخراج کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان را نیز متهم به همکاری در این روند کرده است.

این سازمان گزارش داده بود که بیش از نیمی از پناهجویان افغان دارای مدارک قانونی بوده‌اند که پس از بازداشت، اخاذی و ضرب‌وشتم از سوی نیروهای امنیتی پاکستان اخراج شده‌اند.

در پی حملات اخیر تروریستی در پاکستان، فشارها بر پناهجویان افغان در این کشور تشدید یافته است.

در گذشته نیز اتفاق افتاده که پس از حملات تروریستی در پاکستان نیروهای امنیتی این کشور پناهجویان افغان را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند و یا حتی خانه‌های آنها را ویران کرده‌اند.