رئیس‌جمهور سابق اوکراین در نامه‌ای به روسا و سازمان‌های اروپایی خواهان برگزاری یک رفراندوم درباره شرایط منطقه جنوب شرق این کشور در صورت عدم پایبندی کی‌یف به توافقات آتش‌بس در منطقه موسوم به دونباس شد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ویکتور یانوکوویچ، درنامه‌ای که برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان و روسای سازمان‌های اروپایی فرستاده‌،‌ آورده است: در شرایط فعلی مقامات اوکراینی در نظارت بر رعایت توافق مینسک ناکام بوده‌اند بنابراین لازم است تا برای تعیین تکلیف منطقه دونباس یک رفراندوم برگزار شود.

یاناکوویچ که اکنون در روسیه به سر می‌برد، همچنین به رهبران مناطق دونتس و لوهانسک پیشنهاد داده است تا در روند پیشنهادی روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین که به منظور آشتی عمومی مطرح شده است، حضور پیدا کنند.

وی همچنین از رهبران جهان خواسته است تا کمیسیون ویژه‌ای را در شورای اروپا به منظور نظارت بر تحقیقات جرائم صورت گرفته در حادثه معدن تشکیل دهند.

درگیری‌ها در دونباس در آوریل 2014 و به دلیل مقابله مردم این منطقه با کودتای تحت حمایت غرب در کی‌یف آغاز شد. این کودتا به سرنگونی ویکتور یاناکوویچ در ماه فوریه انجامید. در پی این رویداد ساکنان مناطق دونسک و لوهاسنک با برگزاری رفراندوم‌های استقلال خود را جمهوری خلق دونسک و لوهانسک نام نهادند.

کی‌یف از آن زمان عملیات نظامی را علیه این منطقه آغاز کرده است؛ عملیاتی که با مقاومت ساکنان روبرو شده است.