«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در ماه مارس سال جاری میلادی به قزاقستان سفر می‌کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از « گازیتا.اوز »، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در ماه مارس سال جاری میلادی به قزاقستان سفر می‌کند.

معاون اول نخست وزیر ازبکستان در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی تاشکند و آستانه از سفر رئیس جمهور این کشور به قزاقستان خبر داد.

«آچیل‌بای رمت‌اف» در مراسم افتتاحیه این نشست، گفت: این سفر مرحله جدیدی‌ را در همکاری‌های راهبردی‌ 2 کشور ایجاد می‌کند.

رمت‌اف افزود: ازبکستان این نشست را جهت برنامه‌ریزی دیدارهای آینده به عنوان دیدار اولیه و کسب همکاری بیشتر تلقی می‌کند.

«اسکر مامین» معاون اول نخست وزیر قزاقستان که ریاست هیئت اقتصادی این کشور را در شانزدهمین نشست همکاری تجاری ازبکستان و قزاقستان بر عهده دارد، گفت: همکاری‌های تاشکند و آستانه با سرعت گسترش می‌یابد و نشست دوره‌ای کمیسیون مشترک، همکاری‌های همه جانبه را تقویت می‌کند.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود و مبادلات بازرگانی خارجی این 2 کشور در سال 2016 میلادی بیش از 2 میلیارد دلار بوده است.

هم اکنون در ازبکستان 229 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک و 37 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران قزاق در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.