رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان روسیه تأکید کرد که مسکو به هیچ عنوان قصد ندارد از نیروهای نظامی مستقر در جزایر کوریل علیه ژاپن استفاده کند و حتی حاضر است در این رابطه با توکیو همکاری داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، «ویکتور اوزروف» رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان روسیه اعلام کرد، مسکو قصد ندارد از نیروهای نظامی خود که قرار است در جزیره کوریل مستقر شوند، علیه ژاپن استفاده کند.

بنا بر این گزارش، اوزروف در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» تأکید کرد که روسیه آماده همکاری نظامی با توکیو در خصوص این مسئله است.

«سرگئ شویگو» وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرده بود که روسیه قرار است در سال جاری میلادی در جزایر کوریل نیروی نظامی مستقر کند.

«یوشیهاید سوگا» سخنگوی کابینه دولت ژاپن به دنبال این بیانیه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که توکیو یادداشت اعتراض خود را در خصوص این طرح به مسکو ارائه کرده است.

اوزروف تأکید کرد: «ما قصد نداریم از نیروهای مسلح خود علیه ژاپن استفاده کنیم. ما آماده همکاری از جمله در بخش نظامی، در زمینه مقابله با تروریسم و سرقت منابع بیولوژیکی دریایی هستیم.»

جزایر کوریل که در شمال ژاپن قرار دارند، اواخر جنگ جهانی دوم از سوی حکومت شوروی سابق اشغال شدند و این در حالی بود که 17 هزار ژاپنی ساکن آن جزایر مجبور به گریز شده بودند.

چندی پیش نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور روسیه با یکدیگر دیدار و درباره حل مناقشه جزایر کوریل گفت‌وگو کردند. طرفین پیشنهاد داده بودند فعالیت اقتصادی مشترک در این جزایر داشته باشند.