همزمان با سالروز کشتار مسجد الخلیل، این شهر شاهد درگیری‌های گسترده میان صدها تظاهر کننده فلسطینی و نظامیان اسرائیلی بود و صهیونیست‌ها با استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن فلسطینیان تلاش کردند.

به گزارش مرور نیوز به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، صدها تن از سربازان اسرائیلی به منظور تلاش برای متفرق کردن تظاهر کنندگان فلسطینی در شهر الخلیل در کرانه باختری از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی استفاده کردند.

همچنین این نیروها کامیون‌هایی را برای استفاده از آب پر فشار مستقر کردند اما معترضان فلسطینی به سمت این خودروها سنگ پرتاب کردند.

شهرک نشینان مرکز شهر الخلیل نیز به سمت تظاهرکنندگان سنگ پرتاب کردند.

عیسی عمرو، یکی از فعالان فلسطینی پیش از آنکه یک تصویر بزرگ از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را هدف قرار دهد گفت: ما اینجا آمده‌ایم تا به دولت ترامپ بگوییم که ما وجود داریم و ما نیز مانند دیگران از حقوقی برخورداریم، برای رئیس‌جمهوری که ما را با دیگر انسان‌ها برابر نمی‌داند احترامی قائل نیستیم.

این تظاهرات در آستانه سالگرد قتل عام مسجد الخلیل که در 25 فوریه سال 1994 میلادی مصادف با روز عیدفطر توسط یک شهرک نشین اصالتا آمریکایی به نام "باروخ گلدشتاین" در صحن مسجد الخلیل انجام شد، صورت گرفت.

در این عملیات گلدشتاین 29 نمازگزار فلسطینی را در حالی که در سجده بودند با مسلسل هدف قرار داد و به شهادت رساند. در این حمله وحشیانه بیش از 100 نمازگر دیگر زخمی شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی در درگیری با فلسطینی‌هایی که دو روز پس از این حمله دست به اعتراض زده بودند، 19 فلسطینی دیگر را کشت.