کوه یخی عظیمی به مساحت یک چهارم منطقه ولز در حال جدا شدن از پهنه قطب جنوب است و کم کم از آن فاصله می گیرد.

به گزارش مرور نیوز، کوه یخی عظیمی به مساحت یک چهارم منطقه ولز در حال جدا شدن از پهنه قطب جنوب است و کم‌کم از آن فاصله می‌گیرد.

دانشمندان دانشگاه «سوانسی» باور دارند، گرم شدن کره زمین موجب جدایی این کوه یخی عظیم شده است، کوهی که به اندازه یک چهارم منطقه ولز مساحت دارد.

شکاف طولانی در فلات یخی موسوم به «لارسن سی» در نیمه دوم دسامبر ناگهان هجده کیلومتر رشد کرد و اکنون فقط رگه نسبتا نازکی از یخ به طول بیست کیلومتر این تکه یخی عظیم را که پنج هزار کیلومتری مربع مساحت دارد به پهنه اصلی قطب جنوب متصل نگه داشته است؛ پس از شکستن رگه مذکور، این قطعه عظیم یخ جدا شده و کم کم از قطب جنوب فاصله می‌گیرد.

فلات یخی لارسن سی در نتیجه گرم‌تر شدن هوا، قسمت بالایی خود را از دست می‌دهد و قسمت زیرین آن نیز در نتیجه جریانات و چرخش‌های اقیانوسی گرم‌تر از بین می‌رود.

برخی از دانشمندان معتقدند جدا شدن ده درصد از این فلات یخی باعث می شود تا بقیه آن نیز آسیب‌پذیرتر شود. همین مسئله موجب می‌شود در آینده موارد بیشتری از تکه تکه شدن این فلات یخی اتفاق بیفتد. ضمن اینکه جدا شدن این کوه یخی عظیم موجب افزایش سطح آب دریا می‌شود و ممکن است اتفاقات ناگواری در پی آن رخ دهد.

با جدا شدن این کوه یخ اساساً چشم‌اندازه قطب جنوب تغییر خواهد کرد.

جدا شدن کوه عظیم یخی از قطب جنوب