براساس یکی از اسناد منتشر شده ارتش استرالیا، دولت این کشور صرفاً برای تقویت روابطش با دولت جورج بوش در سال 2003 به جنگ منفور علیه عراق پیوست.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، گزارش نوشته شده توسط دکتر آلبرت پالازو از اداره تحقیق و تحلیل نظامی ارتش استرالیا بین سال‌های 2008 تا 2011 به دست شرکت رسانه‌ای "فرفکس مدیا" و روزنامه "سیدنی مورنینگ هرالد" رسیده است.

اداره تحقیق و تحلیل نظامی یکی از شاخه‌های ارتش استرالیاست و به عنوان اندیشکده ارتش فعالیت می‌کند.

این سند 572 صفحه‌ای اسناد و مدارک کافی را فراهم کرده و ثابت می‌کند که جان هووارد، نخست وزیر وقت استرالیا تنها برای تقویت روابط کامبرا با واشنگتن به جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در حمله به عراق پیوست.

در این گزارش آمده است: آمریکا از استرالیا می‌خواست تا یک گروه جنگی شناسایی متشکل از خودروهای زرهی فراهم کند اما ژنرال پیتر کازگرو، فرمانده وقت ارتش استرالیا تاکید کرد که شرط اعزام نیروی انسانی نوعی زیاده روی محسوب می‌شود و این درخواست آمریکا را رد کرد. در نتیجه تنها نیروی استرالیایی که در عراق حضور داشت، نیروی هوایی ویژه بود.

در این گزارش آمده است: فقدان یک ماموریت واضح و شفاف یکی از عاملانی بود که تاثیر منفی بر روحیه نیروها استرالیا گذاشت. بسیاری از فرماندهان چرخشی معتقد بودند که به آنها اطلاع دقیق از اینکه قرار است در عراق به چه چیزی برسند، داده نشد.