ارتش سوریه به سرعت در حال گسترش سیطره خود بر مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه است؛ اقدامی که علاوه بر عقب راندن تروریست‌ها می‌تواند مانع دست‌اندازی‌های بیشتر ترکیه به خاک سوریه شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) یگان‌های ارتش سوریه که در حومه شرقی حلب حضور دارند، با وارد آوردن خسارت‌های بزرگی به نیروها و تجهیزات داعش، کنترل کامل 18 روستا و برخی بلندی‌های استراتژیک این منطقه را به دست گرفتند.


یگان‌ها ارتش سوریه و همپیمانان آنها در این راستا پس از درگیری‌هایی شدید با تروریست‌های داعش، کنترل روستاهای شنهصه، الشامی ورویده الباب واقع در حومه شرقی حلب و نیز تپه استراتژیک فیخه با ارتفاع 512 متر و تپه استراتژیک الحواره با ارتفاع 495 متر در حومه شرقی حلب را به دست گرفتند.

به این ترتیب با پیشروی‌های جدید ارتش سوریه در کمتر از یک هفته در حومه شرقی حلب، مساحتی بیش از 600 کیلومتر مربع از کنترل داعش خارج شده است.

یک تیرو دو نشان ارتش سوریه در شرق حلب؛ داعش و ترکیه با هم زمین‌گیر شده‌اند پیشروی‌های ارتش سوریه در مناطق تحت تصرف داعش و سد مسیر ترکیه

این اقدام ارتش سوریه از دو جنبه حائز اهمیت است. اول اینکه مناطق قابل توجهی از خاک سوریه آزاد شده و از کنترل داعش خارج شده است و دوم باعث می‌شود نیروهای ارتش ترکیه که با پشتیبانی شورشیان مخالف بر شهر الباب مسلط شده‌اند و قصد پیشروی به سوی رقه را دارند، عملا زمین گیر شوند.

کنترل ارتش سوریه بر مناطق شرق حلب تا رودخانه فرات به این معناست که ارتش ترکیه برای رفتن به سمت رقه یا باید با نیروهای کرد سوری درگیر شود و یا به رویارویی با ارتش سوریه برخیزد که ترکیه با امکانات و شرایط کنونی ظرفیت هیچ یک از این دو گزینه را ندارد.

یک تیرو دو نشان ارتش سوریه در شرق حلب؛ داعش و ترکیه با هم زمین‌گیر شده‌اند نقشه اجمالی سوریه پیش از پیش‌روی‌های ارتش

ارتش سوریه پس از درگیری‌های شدید با داعشی‌ها اکنون کنترل روستاهای رسم الحرمل، تبارة ماضی، المزبوره، رسم الخباز، رسم الشیح،‌ المناظر، ام خرزة،‌ ابو جبار، القیطة، قصر البریج، الجدیدة، خربة ‌المنصورة، المزروفة، مستریحة‌ میری، خربة‌ کبار و کوه استراتژیک سلیم در حومه شرقی حلب را به دست گرفته‌است.

در این درگیری‌ها تعدادی از داعشی‌ها از اتباع کشورهای مختلف کشته و یا زخمی و هشت خودروی بمب‌گذاری شده آنها در مناطق آزاد شده که مساحت آنها به بیش از 500 کیلومتر مربع می‌رسد، منهدم شده است.

یگان‌هایی از ارتش سوریه هجدهم ماه جاری میلادی کنترل کامل هشت روستا را پس از درگیری شدید با داعش به دست گرفتند. فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در دوم ماه جاری میلادی نیز از آزادی 32 شهر و زمین کشاورزی در حومه شمال شرقی حلب به مساحت کلی 250 کیلومتر مربع خبر داد.