در پی آغاز موج جدید حملات داعش در مرزهای اردن و عراق و محاصره نیروهای گارد مرزی عراق توسط داعش شورای استانداری الانبار خواهان تسریع در شکستن محاصره نیروهای گارد مرزی در نوار مرزی با اردن شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، ابراهیم سرهید، عضو شورای استانداری الانبار عراق اعلام کرد که وی با مسئولان فرماندهی عملیات جزیره و البادیه درباره محاصره سربازان عراقی به دست داعش تماس گرفته اما آن‌ها هیچ اقدامی اتخاذ نکرده‌اند چراکه این منطقه خارج از دامنه اختیارات آن‌هاست و تنها جزو اختیارات فرماندهی عملیات الانبار است.

وی خواهان اتخاذ اقدام فوری برای شکستن محاصره این سربازان قبل از تمام شدن مهماتشان است.

یک مسئول امنیتی در استان الانبار روز شنبه اعلام کرد که داعش تعدادی از سربازان گارد مرزی را در نوار مرزی بین طریبیل و عرعر محاصره کرده است. این مسئول نسبت به تمام شدن مهمات این نیروها بعد از خنثی کردن حملات داعش به مقرهایشان هشدار داد.

وی گفت: تعدادی از سربازان و افسران از نیروهای امنیتی خواسته‌اند تجهیزات نظامی فوری را برای کمک به آن‌ها برای مقابله با حملات داعش ارسال کنند.

وزارت کشور عراق روز شنبه کمیته عالی را برای انجام تحقیقات درخصوص کشته شدن 16 تن از نیروهای گارد مرزی تشکیل داد.

کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز پیشنهاد داد که فرمانده گارد مرزی به دلیل حمله داعش به گذرگاه طریبیل احضار شود.

سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق نیز از ناکام گذاشتن حمله داعش به مقر گارد مرزی در غرب الانبار خبر داد و گفت: بعد از تحقیقات درخصوص کشته شدن سه تروریست در منطقه الطارمیه مشخص شد که یکی از این تروریست‌ها مهند علی حسین المشهدانی، مسئول مالیات داعش است.

برخی منابع نیز می‌گویند، داعش تروریست‌های فراری خود از صلاح الدین و موصل را در شهر مرزی القائم گردهم آورده تا حمله گسترده‌ای را به استان الانبار انجام دهد.

حملات داعش با خودروهای بمب‌گذاری شده و عاملان انتحاری به استان الانبار در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای عراقی وارد عملیاتی سخت علیه داعش در غرب موصل شده‌اند.

در همین راستا، منابع عراقی اعلام کردند که دولت اردن به همتای عراقی خود ابلاغ کرده که به بندهای توافقنامه‌ای که بین حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و هانی الملقی، نخست‌وزیر اردن در بغداد امضا شده بود، پایبند است اما تحولات امنیتی و بازگشت داعش به مرزهای اردن و عراق به بازنگری در برخی بندهای این توافقنامه منجر شده است.

به گفته این منابع، دولت اردن به بغداد اطمینان داده که نیروهای گارد مرزی اردن حضور نظامی خود را در گذرگاه طریبیل تشدید کنند و امان آماده ارائه هر گونه کمک نظامی به عراق برای بیرون راندن داعش از مرزهای دو کشور است.