یک منبع دیپلماتیک از توافق واشنگتن و ریاض برای خروج عناصر گروه تروریستی داعش از موصل خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل مرورنیوز به نقل از روسیا الیوم، یک منبع دیپلماتیک در مسکو گفت که واشنگتن و ریاض بر سر خروج امن عناصر گروه تروریستی داعش از موصل پیش از آغاز آزادسازی این شهر توسط ائتلاف بین المللی به توافق رسیدند.

این منبع گفت که در راستای آمادگی‌ها برای اجرای عملیات آزادسازی موصل، سرویس های اطلاعاتی آمریکا و عربستان به توافقی دست یافتند که بر اساس آن به همه عناصر داعش در موصل راهی امن پیشنهاد داده می‌شود، تا آنها بتوانند همراه با خانواده‌هایشان از این شهر خارج شوند. همچنین جنگنده‌های ائتلاف بین المللی هنگام حمله به موصل، ساختمانهای خالی این شهر را که قبلا با تروریست های داعشی بر سر آن به توافق رسیده‌اند، هدف قرار خواهند داد.

وی تصریح کرد که این طرح مشترک آمریکا و عربستان شامل انتقال تروریست های داعشی از موصل به سوریه است و بر اساس این توافق، 9 هزار تروریست داعشی از موصل به مناطق شرقی سوریه منتقل می‌شوند تا در عملیات بزرگی برای به کنترل در آوردن دو شهر دیرالزور و تدمر مشارکت کنند.

به گفته این منبع، ریاست اطلاعات عمومی عربستان نقش میانجی و ضمانت توافق با تروریست های داعشی برای خروج آنها از موصل را ایفا می کند.

وی افزود که عملیاتی با هدفی مشابه در حین آزادسازی شهر فلوجه در ژوئن گذشته صورت گرفته است.

این منبع همچنین گفت که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم انجام عملیات آزادسازی موصل در اکتبر را اتخاذ کرده است.

به گفته این منبع، هدف از انتقال تروریست ها از موصل به سوریه، علاوه بر کسب دستاوردهای سیاسی، تضعیف اعتماد به دستاوردهای نیروی هوایی روسیه در مبارزه با تروریسم در این کشور، کاستن اهمیت آن و نابود کردن جایگاه بشار اسد است.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا پیش از این از طرح واشنگتن برای اعزام 600 نظامی به عراق برای کمک به نیروهای این کشور در عملیات آزادسازی موصل خبر داده بود.

ژنرال جوزف فوتیل، فرمانده عملیات ویژه ارتش آمریکا نیز پیش از این گفته بود که باید روند سیاسی و نظامی در حین عملیات موصل کامل شود و باید از عجله، اجتناب کرد.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق 10 روز قبل گفت که نبرد آزادسازی موصل از گروه تروریستی داعش قریب‌الوقوع است.

گروه تروریستی داعش سحرگاه روز بیستم خرداد (10 ژوئن) سال 1393 به موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق واقع در 400 کیلومتری بغداد پایتخت این کشور حمله کرد و این شهر را به تصرف خود درآورد.

عملیات آزادسازی موصل از فروردین ماه گذشته آغاز شده و از آن زمان تاکنون نیروهای عراقی چندین روستا و منطقه را از دست تروریست های داعشی آزاد کرده‌ و ده ها تن از عناصر داعش از جمله سرکرده های این گروه تروریستی را به هلاکت رسانده اند.