شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که در حال انجام اقدامات لازم برای درج نام رهبر طالبان در لیست سیاه سازمان ملل است.

به گزارش مرور نیوز، شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که مشغول جمع آوری اطلاعات در مورد «هیبت‌الله آخوندزاده» رهبر گروه طالبان است تا نام وی را در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دهند.

«تواب غورزنگ» سخنگوی «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز گفت که این اقدام شامل حال مجموعه‌ای دیگر از رهبران گروه طالبان نیز می‌شود.

به گفته وی هیبت الله آخوندزاده و آن عده از رهبران طالبان که شورای امنیت ملی این کشور خواستار درج اسامی آن‌ها در فهرست تحریم‌های سازمان ملل است، تهدیدی برای امنیت ملی افغانستان و امنیت بین‌المللی شمرده می‌شوند.

وی افزود: این موضوع پیش از این در صحبت‌های شفاهی رئیس جمهوری افغانستان با مقامات سازمان ملل مطرح شده، اما به‌ زودی به صورت رسمی با شورای امنیت این سازمان مطرح خواهد شد.

لازم به ذکر است که این اقدام دولت افغانستان برای آغاز روند ثبت رهبران گروه طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل، بیانگر آن است که تلاش‌های مقام‌های افغانستان برای تحقق برنامه صلح با گروه طالبان به نتیجه ملموسی نرسیده است.

ثبت اسامی رهبران این گروه در فهرست تحریم‌های سازمان ملل می‌تواند فشارها را بر این گروه افزایش دهد، دارایی آن‌ها را مسدود و رفت و آمد آن‌ها را محدود کند. مقام‌های کشور افغانستان بارها گفته‌اند که رهبران طالبان در پاکستان به سر می‌برند، اما دولت پاکستان این ادعا را رد کرده است.