رییس جمهوری آمریکا نخستین نشست رو در روی خود را با یکی از اعضای رهبری چین برگزار کرد و به گفته کاخ سفید این نشست فرصتی بود برای مذاکره حول محور منافع امنیتی مشترک و نشست احتمالی با رییس جمهوری چین.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، یانگ جیچی، دیپلمات ارشد و عضو شورای دولتی چین پس از مذاکره با هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور جدید امنیت ملی، جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و استیو بنن، استراتژیست کاخ سفید به طور مختصر با ترامپ دیدار کرد.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت: مذاکرات شامل همکاری‌های دوجانبه و احتمال برنامه ‌ریزی نشستی میان ترامپ و شی جینپینگ، رییس جمهوری چین بوده اما هیچ تاریخ دقیقی مشخص نشده است.

وی افزود: دیدار یانگ با ترامپ حدود 5 تا 7 دقیقه طول کشید.

شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید این دیدار را فرصتی برای یانگ به منظور سلام گفتن به رییس جمهوری آمریکا پیش از ترک واشنگتن دانست.

وی افزود: این فرصتی بود تا مذاکرات درخصوص منافع امنیت ملی مشترک آغاز شود.

یانگ جیچی که رتبه‌ای بالاتر از وزیر امور خارجه چین دارد، نخستین مقام ارشد کشورش است که از زمان روی کار آمدن ترامپ با مقامات کاخ سفید دیدار کرد.

سفر وی به دنبال تماس تلفن اخیر میان او و رکس‌ تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا صورت گرفت که در جریان آن هر دو طرف بر اهمیت روابط سازنده میان واشنگتن و پکن تاکید کردند.

این تازه‌ترین اقدام چین و آمریکا برای بهبود روابط و بازگرداندن آن به مسیر اصلی‌اش پس از اختلافات اخیر محسوب می‌شود.