نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و نخست وزیر سابق این کشور، جو کنونی در فرانسه را در بحبوحه تحقیقات، رسوایی و اعتراضات خشونت‌آمیز به "جنگ داخلی" تشبیه کرد.

به گزارش مرور نیوز، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، فرانسوا فیون، نخست وزیر سابق فرانسه دولت این کشور را به ناکامی در ایجاد شرایط برای اجرای صلح‌آمیز دموکراسی و نیز کمک به رشد جو جنگ داخلی در این کشور متهم کرد.

این اظهارات فیون پس از آن مطرح شد که در جریان سفر اخیر مارین لوپن، رهبر جناح راست افراطی به شهر نانت معترضان با پلیس درگیر شدند که در جریان آن افسران پلیس زخمی شدند.

این درگیری خشونت آمیز به دنبال هفته‌ها ناآرامی در پاریس به خاطر تجاوز یک افسر پلیس به یک مرد سیاه پوست صورت گرفت.

فیون گفت: ما در حالت فوق‌العاده به سر می‌بریم و دولت اجازه می‌دهد که شرایط روز به روز وخیم تر شود. جنایتکاران و دشمنان دموکراسی در صدد هستند تا کمپین انتخابات را مختل سازند.

فیون نامزد حزب جمهوری‌خواهان تا ژانویه سال جاری میلادی، پیشروی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود اما در حال حاضر نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که وی در جایگاه سوم پس از مارین لوپن، رهبر جبهه ملی و امانوئل ماکرون، نامزد مستقل جناح چپ میانه قرار دارد.

در همین حال برنارد کازنوو، نخست وزیر فرانسه ضمن رد کردن اظهارات فیون برای مقایسه جو کنونی با یک جنگ داخلی، این اقدام را غیرمسئولانه دانست و فیون را به کم ارزش کردن مناظرات عمومی متهم کرد.

وی گفت: می‌توانم درک کنم که برخی نامزدها وسوسه شده‌اند تا مشکلات انتخاباتی خود را پشت مساله سازی پنهان کنند. در سیاست به ویژه در جریان انتخابات شما باید به شدت باوقار و متفکر عمل کنید و به حقیقت احترام بگذارید.