قویترین راکتور هسته‌ای روسیه پس از انجام آزمایشات جامع و گسترده برای اولین بار وارد عملیات تجاری شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، قدرتمندترین راکتور هسته‌ای روسیه به عنوان ششمین واحد نیروگاه نووورونژ پس از دریافت مجوزهای لازم از شرکت دولتی روس اتم وارد مرحله عملیات تجاری شد.

این راکتور که در دنیا بی‌نظیر است، اولین بار در پنجم اوت 2016 برای انجام آزمایشات جامع و گسترده وارد مرحله عملیاتی شده بود و ظرفیت آن به 1200 مگاوات می رسد. عمر این راکتور نیز 60 سال است که از تجهیزات مشابه خود 30 سال بیشتر عمر می‌کند. همچنین اتوماسیون بالا و راه حل های مهندسی جدید آن اجازه کاهش 20 تا 30 درصد پرسنل مورد تعامل با این راکتور را می‌دهد.

امکانات این راکتور به گونه‌ای است که مخزن ذوب هسته‌ای آن و سیستم انتقال حرارات منعفل که راکتور را با جریان طبیعی هوا خنک می‌کند، در صورت قطعی برق و عدم حضور پرسنل به کار خود ادامه می‌دهد.

راکتورهای نسل سوم پلاس در فرانسه و آمریکا نیز به کار گرفته شده اند اما این راکتور قدرتمند روسیه اولین راکتور از این نسل جدید است که به مرحله عملیات تجاری می‌رسد. در حال حاضر سه راکتور در نیروگاه نووورونژ عملیاتی هستند. راکتورهای اول و دوم این نیروگاه به ترتیب در سال های 1984 و 1990 غیرفعال شدند. سومین راکتور نیز از عملیات خارج شده است.

روس انرژواتم، سازنده این راکتور از سال 2007در حال کار روی آن بوده است.