رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم حل مشکلات منطقه توسط کشورهای منطقه درباره طرح های خارجی برای ایجاد درگیری و اغتشاش در منطقه هشدار داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در اسلام آباد پاکستان با اشاره به عدم موفقیت سازوکارهای خارجی در حل و فصل مسائل منطقه تأکید کرد: می توانیم به مسئله قره‌باغ کوهستانی اشاره کنیم. مذاکراتی که بیش از 20 سال است ادامه دارد به نتیجه ای نرسیده است. گروه مینسک نیز در حل و فصل این مسئله ناموفق بوده است.به همین دلیل مشکلات منطقه باید به دست کشورهای منطقه حل و فصل شوند. باید در چارچوب سازمان اکو و سازمان همکاری های اسلامی در تعامل با یکدیگر قدم های راسخی را در این زمینه برداریم.

وی در این نشست خواستار پیگیری اختلاف آذربایجان و ارمنستان در خصوص قره باغ از طریق سازمان اکو و سازمان همکاری های اسلامی شد.

اردوغان در ادامه گفت: اکو دربرگیرنده جغرافیای پهناور با 8 میلیون کیلومتر مربع و 400 میلیون جمعیت است. عضویت در این سازمان مایه افتخار ماست، زیرا نماینده تاریخ ریشه دار، برادری و ارزشهای ما محسوب می شود. نشست سران برای بررسی نقطه ضعف ها و تقویت چشم اندزها یک فرصت مناسبی است. اکو براساس آمار 2015 دارای ۶.۲ درصد از کل جمعیت جهان است، اما تنها 2 درصد از تجارت جهانی سهم دارد. ابتدا باید حجم تجارت منطقه ای را افزایش دهیم. به همین دلیل راه اندازی موافقتنامه تجاری اکو «اکوتا» حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: تمام اعضای این سازمان را به اجرای هرچه زودتر این امر دعوت می کنم. به همین منظور باید کیفیت و میزان خطوط هوایی، زمینی و دریایی بین کشورهای عضو را افزایش دهیم. عنوان اصلی این اجلاس که «اتصال خطوط تجاری و ارتباطات برای رفاه و ترابری منطقه ای» است به نوعی نشانگر این نیاز به شمار می آید.

اردوغان که سیاست های وی از عوامل افزایش تنش ها در منطقه در سال های اخیر بوده است در ادامه با اشاره به اقدامات گروه های تروریستی در منطقه گفت نباید اجازه دهیم که مسلمانان به دلیل اعمال شنیع و جنایات این گروه ها بدنام شده و مورد اتهام قرار گیرند. باید در مقابل تلاش هایی که در راستای هدایت منطقه به سوی درگیری، رقابت و اغتشاش تحت لوای عناصر مذهبی و نژادی صورت می پذیرد هوشیار باشیم.

وی تاکید کرد : برای منافع نیروهای خارجی نمی توانیم آینده خود را به خطر اندازیم. اولویت ما باید تلاش برای توقف کشتار برادران‌ در سوریه، عراق، یمن و لیبی باشد.

رئیس جمهور ترکیه خواستار همکاری اکو با قبرس ترک نشین شده و گفت عضویت ناظر موقت قبرس شمالی نیز باید دائمی شود.