تحقیقات ژاندارمری اسپانیا در همکاری مشترک با اداره کل امنیت داخلی فرانسه، به کشف یک زاغه تسلیحاتی گروه جدایی طلب باسک اسپانیا موسوم به 'اتا' انجامید، که شمار قابل توجهی سلاح در آن وجود داشت.

به گزارش خبرنگار مرورنیوز به نقل از روزنامه لا راسون، این انبار تسلیحاتی گروه اتا، که از شیوه مرسوم این گروه تروریستی یعنی حفر چاه برای ایجاد آن استفاده شده است، چهارشنبه (دیروز)در منطقه« Carlepont» واقع در 100 کیلومتری شمال پاریس پیدا شد. 

رسانه های فرانسوی صحبت از یافت شدن 100 اسلحه و مقادیری مواد انفجاری در این انبار کرده اند. 

یک منطقه جنگلی توسط اتا برای ساخت این انبار انتخاب شده بود و اسلحه ها و مواد انفجاری موجود در آن با هدف دور نگه داشته شدن از رطوبت مکان، در محفظه های مخصوصی جاسازی شده بودند. 

این دومین باری است که ژاندارمری اسپانیا با همکاری نیروهای امنیتی همسایه شمالی خود به کشف انبار تسلیحات اتا موفق می شود.

نتیجه این همکاری مشترک در 28 مه 2015 نیز به کشف انبار تسلیحاتی دیگری از گروه تروریستی اتا، شامل 19 قبضه تپانچه، 7 تفنگ، بیش از هزار خشاب سلاح های مختلف و مقادیر مواد انفجاری) در مطنقه باسک فرانسه ختم شده بود. 

ماموران امنیتی فرانسه در حال بررسی سلاح های کشف شده از گروه تروریستی اتا هستند تا رابطه آنها را با سرقتی که 10 سال پیش از شرکت Sidam واقع در منطقه جنوبی فرانسه انجام شده بود، روشن سازند. 

کشف انبار تسلیحاتی اتا به لطف شنود ارتباطات برخی افراد مرتبط با این گروه تروریستی حاصل شده است. ظاهرا تعداد کم شمار اعضای اتا که همچنان تحت تعقیب هستند و بازداشت نشده اند، در حال جمع آوری سلاح هایشان بوده اند تا برای یک مراسم احتمالی تحویل سلاح های خود (در ادامه فاز قبلی آتش بس) با حضور ناظران بین المللی از آنها استفاده نمایند. 

اتا همزمان با جمع آوری سلاح های خود با هدف مذکور، از طریق سیاستمداران فرانسوی نزدیک به حزب 'آبرچاله' نامه ای خطاب به دولت فرانسه ارسال کرده که در آن آمادگی اش را برای پایان کار قطعی خود اعلام کرده است. 

این مهم می رفت تا پس از آتش بس 5 سال پیش این گروه که صحبتی از انحلال اتا یا تحویل سلاح ها در آن نشده بود، پایان کار قطعی این گروه تروریستی را رقم بزند. 

برخی سیاستمداران برجسته فرانسوی از جمله چهره های نزدیک به «فرانسوا اولاند»، خود را طرفدار نزدیک شدن و گفت و گو با اتا برای تحقق هدف مذکور نشان دادند. البته در عین حال برخی اعضای دولت فرانسه از جمله «مانوئل والس» نخست وزیر این کشور و همچنین وزیر کشور فرانسه با طرح گفت و گو با اتا به شدت مخالفت نمودند. 

دولت اسپانیا نیز که بارها، امکان هر گونه مذاکره با گروه تروریستی اتا را بارها رد کرده، دیروز نیز توسط از زبان وزیر کشورش بار دیگر این احتمال را مردود دانست. 

«خورخه فرناندز دیاس» وزیر کشور اسپانیا دیروز پس از انتشار خبر تماس اتایی ها با دولت فرانسه با هدف مذاکره، گفت: سیاست دو دولت مادرید و پاریس بر خودداری از مذاکره و گفت و گو با تروریست های اتا استوار است.

وی تاکید کرد: اتا باید سلاح ها خود را تحویل دهد و از طریق اعلام انحلال، گواهی فوت خود را صادر کند.

به گفته وزیر کشور اسپانیا، 'اتا یک جسد است و فقط صدور گواهی فوت را انتظار می کشد'.