دبیر کل جدید سازمان ملل با اشاره به مهمان نوازی مردم سوریه در برخورد با پناهندگان در زمان تصدی او در مقام کمیسر پناهندگان این نهاد و رنج و مشقتی که اکنون گرفتار آن هستند، گفت: همه تلاش خود را به عنوان یک اولویت صرف حل بحران سوریه و یمن خواهم کرد.

به گزارش خبرنگار مرورنیوز آنتونیو گوترس نخست وزیر و وزیر خارجه سابق کشور پرتغال که پس از نشست کوتاه مجمع عمومی سازمان ملل که با رای قاطع 193 کشور جهان به دبیر کلی این نهاد برگزیده شد، در یک سخنرانی کوتاه در مقابل خبرنگاران با ابراز خرسندی از اتفاق نظر شورای امنیت و مجمع عمومی این سازمان در جریان این انتخابات، وحدت نظر در این نهاد و جامعه بین المللی را تنها راه مقابله با چالش ها و مشکلات عدیده ای که جهان با آن روبه رو است، دانست .

گوترس افزود: با تکیه بر چنین اتفاق نظری است که جهان می تواند به مقابله با تنش ها و درگیری های متعدد جاری و برقراری صلح و امنیت پایدار برخیزد و شرایط مساعد برای احقاق حقوق انسان ها را فراهم کند.

وی ضمن ابراز همدردی و همبستگی با مردم سوریه به این نکته اشاره کرد که در زمان تصدی او در مقام کمیساریای پناهندگان این سازمان، چگونه مردم سوریه مرزها و درهای خانه های خود را به روی میلیون ها پناهنده عراقی و فلسطینی گشوده بودند و این که اکنون چگونه باید شاهد رنج و مشقت بی پایان همین مردم باشد، دل او را به درد می آورد.

دبیر کل آینده سازمان ملل تاکید کرد: به همین دلیل مصمم هستم همه توان خود را در راه برقراری صلح در این سرزمین به عنوان مهم ترین اولویت خود به کار بگیرم و آرزو می کنم که تلاش هایی که هم اکنون در جهت برقراری گفت وگو های صلح در این کشور در جریان است به نتیجه و ثمر برسد.

گوترس در انتهای این سخنرانی کوتاه افزود: آنچه در مورد سوریه و مردم این کشور را گفتم در مورد یمن و مردم آن نیز مصداق دارد و من در فاصله 2 ماه و نیمی که تا شروع فعالیتم در این مقام باقی مانده خود را آماده برخورد با این بحران ها و حل آن ها خواهم کرد.