همایش اتحادیه گرایی دنیای اسلام با مشارکت نمایندگانی از اتحادیه ها و تشکل های کارگری و کارمندی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، در استانبول برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مرورنیوز همایش اتحادیه گرایی دنیای اسلام با حضورنمایندگان ایران در استانبول برگزار شد

 در این همایش که با سازماندهی اتحادیه کارمندان دولتی ترکیه موسوم به مامورسن و مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی SESRIC تحت عنوان اتحادیه گرایی در دنیای اسلام برگزار شد، خانم زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از سوی خانه کارگر ایران و حمید زادبوم رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه شرکت کردند.

همایش با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید شروع و با نمایش فیلمی از رویداد 15 جولا ( کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته در ترکیه) ادامه یافت. 

علی یالچین رئیس این اتحادیه طی سخنانی در این همایش گفت: تشکیل راهکاری برای ساماندهی همکاری بین اتحادیه های کارگری و کارمندی دنیای اسلام می تواند موجب افزایش و تقویت ارتباطات و تحکیم وحدت و برادری میان برادران مسلمان باشد و این همایش را نیز به عنوان گامی در این راه ترتیب داده اند.

وی با اشاره به اینکه دنیا با مشکلات بزرگ و بحران های متعددی روبروست، افزود: همسو با این بحران ها، حرکت های سندیکایی نیز دچار بحران شده و ماهیت و کیفیت خود را از دست داده است. 

رئیس مامورسن کاهش جدی شمار اعضای اتحادیه های کارگری در 30 سال اخیر در سطح جهان گفت: حتی در کشورهای اروپایی که سندیکایی بودن کارکنان در قیاس با سایر کشورها زیاد است، با کاهش شمار اعضای سندیکاها روبرو هستند. گویا نقطه مشترک حرکت های سندیکایی در جهان، کاهش شمار اعضا، کاهش تاثیر پذیری آنها در اقتصاد و سیاست می باشد. از این رو می توان گفت، سالهاست که حرکت سندیکایی در جهان با بحران روبروست. 

او گفت: تغییرات ساختاری، موجب تضعیف قدرت سندیکاها در قبال کارفرماها شده و نیاز است که اتحادیه های کارگری و کارمندی صاحب مکانیسمی بین المللی برای همبستگی باشند. 

علی یالچین با تاکید بر لزوم نقش آفرینی بیشتر اتحادیه ها در حل مشکلات کارگری و کارمندی و فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی آنها در راه ارائه راه و روش های لازم برای افزایش بهره وری در حین حفظ و توسعه حقوق کارگران و کارمندان، گفت: چه خوب که این همبستگی را اتحادیه های کارگری و کارمندی در کشورهای اسلامی داشته باشند. 

وی با اشاره به بی کفایتی سازمان ملل در موضوع اتحادیه های کارگری همانند سایر حوزه های سیاست و روابط بین المللی، گفت: 56 کشور در سازمان همکاری اسلامی عضو هستند. ما می توانیم با تشکیل راهکاری، تعامل و همکاری در دنیای اسلام را افزایش دهیم. 

موسی کولاکلی کایا دبیر کل سسریک نیز طی سخنانی با تاکید بر لزوم بازتعریف و احیای سندیکاها و اتحادیه های کارکنان گفت: متاسفانه شمار سندیکاها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی و کارایی کم است در دنیای اسلام. از این منظر نیز شاهد تضییع حق و حقوق کارکنان هستیم. SESRIC آماده مسئولیت پذیری برای کمک به توسعه و احیای حرکت اتحادیه گرایی در کشورهای اسلامی است.

وی افزود: این همکاری ها می تواند به کاهش بیکاری و بهینه سازی حیات کاری برای کارگران و کارکنان در دنیای اسلام کمک کند. 

محمد موذن اوغلو وزیر کار و امور اجتماعی ترکیه نیز طی سخنانی در این همایش گفت: دین اسلام به جای فردگرایی، اجتماع و همکاری و همدلی را توصیه کرده است. از این منظر اتحادیه گرایی و تشکیل اتحادیه های کارکنان برای احقاق حقوق و قراردادهای دسته جمعی، از مسائل اجتماعی مورد نظر اسلامی و اجتماعی در عصر ما است. 

او با ادعای اینکه اتحادیه گرایی در دوران حزب حاکم عدالت و توسعه، بهبود یافته است، گفت: در 11 بخش خدماتی در ترکیه 170 سندیکا و 10 کنفدراسیون وجود دارد که یک میلیون و 756 هزار و 934 تن از کارکنان دولت نیز در آن عضویت دارند. او نسبت سندیکایی شدن در بین کارمندان دولت را 71.64 درصد اعلام کرد. 

وی مدعی شد، دولت آنکارا از تقویت و توسعه نهادهای مردمی در کشور حمایت می کند.