صدراعظم آلمان در سفر به تونس اعلام کرد، با این کشور در زمینه برداشتن گام‌های مشخص برای تعجیل در تدابیر اخراج آوارگان غیرقانونی به شمال آفریقا به توافق رسیده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهوری تونس گفت: ما با تونس برای بازگشت 1500 مهاجر تونسی از آلمان که ماندن آن‌ها در کشور ما قانونی نیست، توافق کرده‌ایم.

مرکل گفت: کسانی که بخواهند داوطلبانه بازگردند از کمک ما برخوردار خواهند شد و دولت آلمان 15 میلیون یورو به این کار اختصاص داده است.

وی افزود: همچنین توافق شده به درخواست‌های شناسایی که آلمان درخواست کرده ظرف 30 روز پاسخ داده شود. آلمان به تونس کمک خواهد کرد سیستم ثبت نام کلی را ایجاد و اسناد هویتی جایگزین را در کمتر از یک هفته صادر کند.

السیسی نیز اعلام کرد که تونس هیاتی را برای اطمینان یافتن از هویت‌های این افراد به آلمان می‌فرستد.

توافق آلمان و تونس بر سر اخراج مهاجران غیرقانونی از آلمان/مرکل:‌ در انتقاد از ترکیه محقیم

وی گفت: این توافق لطمه‌ای به حاکمیت تونس یا کشور دیگری نمی‌زند و شامل 1500 تونسی است. اقدامات لازم در کنسولگری‌ تونس در آلمان برای تسریع در این روند اتخاذ خواهد شد.

در پی حمله یک تونسی به نام انیس العامری به بازاری در برلین که به کشته شدن 12 تن منجر شد، تنشی در روابط میان آلمان و تونس ایجاد شد.

مرکل پیشتر به تونس ابلاغ کرده بود که روند اخراج تونسی‌هایی را که با درخواست پناهندگی آن‌ها مخالفت شده، تسریع خواهد کرد.

صدراعظم آلمان درباره اختلافات با تونس درباره امکان ایجاد اردوگاه‌هایی برای استقبال از آوارگان در شمال آفریقا نیز گفت: این مساله به این معنا نیست که افراد غیرتونسی به آنجا انتقال یابند. آلمان تونس را در تامین امنیت مرزها و دفاع از سواحلش حمایت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هدف ما تحقق همکاری با کشورهای دوست برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی است. وزارت کشور آلمان و تونس درباره تبادل اطلاعات در صورت وجود تهدید تروریستی همکاری و هماهنگی خواهند داشت.

از سوی دیگر، مرکل با بیان اینکه از تجربه دموکراسی در این کشور خرسند است و خواهان ادامه اصلاحات در تونس است، اعلام کرد که کمک‌هایی به ارزش 250 میلیون یورو را به پروژه‌های توسعه‌ای در داخل کشور تونس اختصاص خواهد داد.

وی همچنین طرح تونس، مصر و الجزایر برای حل بحران لیبی را ستود.

مرکل در بخش دیگری از اظهاراتش به مساله لیبی پرداخت و گفت: اوضاع سیاسی کنونی لیبی دشوار است اما تحقق ثبات با توجه به ارتباطی که با پرونده مهاجرت به اروپا دارد، مهم است.

السبسی نیز روابط تاریخی میان تونس و لیبی را ستود و گفت: امنیت تونس بخشی از امنیت لیبی است و این مساله همکاری و کمک را می‌طلبد.

رئیس‌جمهوری تونس گفت: تونس مخالف راهکارهای نظامی است و به حل سیاسی بحران لیبی بدون مداخله خارجی کمک می‌کند. اتحادیه اروپا در کمک به این طرح به نقش خود عمل می‌کند.

السبسی از مسئولان اروپایی خواست برای حل بحران لیبی تلاش کنند.

مرکل همچنین در بخش دیگر از مواضعی که در تونس به آن پرداخت اتهامات آنکارا بود.

وی گفت: ما اتهامات آنکارا را در زمینه مداخله کشورمان بعد از لغو دو تجمع در حمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در آلمان را رد می‌کنیم و در مقابل می‌گوییم که در ترکیه علیه مطبوعات محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

مرکل تصریح کرد:‌ اوضاع حقوقی در آلمان به این ترتیب است که ما نظام فدرالی داریم و شهرک‌ها و مناطق اختیارات خاص خود را دارند و این وضعیت دولت‌ فدرال است. درباره تجمع‌ها نیز مجوز آن را خود آن مناطق صادر می‌کنند.

وی با اشاره به بازداشت خبرنگار روزنامه دی ولت در ترکیه افزود: ما به اصل دفاع از آزادی مطبوعات در آلمان پایبندیم و به اعتقاد من ما در انتقاد از هر گونه محدودیتی علیه رسانه‌ها در ترکیه محق هستیم. آزادی بیان در مورد دنیز یوجل رعایت نشده است.