خبرگزاری رسمی ژاپن از سفر قریب الوقوع وزیر خارجه آمریکا به کشورهای منطقه خبر داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، خبرگزاری کیودو اعلام کرد: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا قصد دارد طی ماه جاری به ژاپن، کره جنوبی و چین سفر کند تا درباره مساله کره شمالی گفتگو نماید. این نخستین سفر تیلرسون به منطقه از زمان احراز پست وزیر خارجه آمریکا خواهد بود.

سفر تیلرسون در شرایطی است که چین و آمریکا قصد دارند روابط خود را پس از انتخاب دونالد ترامپ، بهبود بخشند، ترور برادر ناتنی رهبر کره شمالی در فرودگاه مالزی نیز موجب تشدید تنش ها در منطقه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: ما هیچ سفری نداریم که در شرایط کنونی آن را اعلام کنیم.

وزرای خارجه کره جنوبی و ژاپن نیز برای توضیح درباره سفر تیلرسون در دسترس نبودند. وزارت خارجه چین نیز حاضر به اظهار نظر در این باره نشده است.

خبرگزاری کیودو به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده است که تیلرسون روزها 17 و 18 مارس یعنی 27 و 28 اسفندماه به منطقه سفر خواهد کرد و با فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن دیدار می کند.

تیلرسون و کیشیدا احتمالا درباره زمان سفر ترامپ به ژاپن گفتگو خواهند کرد. در چین نیز تیلرسون با وانگ یی وزیر خارجه و احتمالا ژی جین پینگ رئیس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد.

تیلرسون احتمالا مقدمات نشست بین روسای جمهور آمریکا و چین در اوایل آو ریل را فراهم خواهد کرد. آمریکا از چین خواسته است تا تلاش بیشتری را برای متوقف کردن برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی انجام دهد.

در سئول نیز تیلرسون با یون بیونگ سه وزیر خارجه کره جنوبی دیدار و احتمالا درباره برنامه تسلیحاتی و هسته ای کره شمالی و همین طور قتل برادر ناتنی رهبر این کشور رایزنی خواهد کرد.