وزیر امورخارجه عربستان مدعی شد، مشارکت نیروهای "الحشد الشعبی" (بسیج مردمی عراق) در عملیات آزادسازی موصل، فاجعه‌بار خواهد بود!

به گزارش خبرنگار مرورنیوز، "عادل الجبیر" روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود "مولود چاووش اوغلو" در ریاض، ادعا کرد: "الحشد الشعبی در عراق یک باند طایفه‌ای و مورد حمایت ایران است".

شبکه السومریه نیوز خاطرنشان کرد، الجبیر در این کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری برگزار شد، ادعا کرد "الحشد الشعبی جنایتهای بزرگی را در فلوجه مرتکب شده است"!

الجبیر در ادامۀ ادعاهایش افزود: "نقش داشتن الحشد الشعبی در نبرد موصل، فاجعه‌بار خواهد بود، و عراق باید برای مقابله با تروریسم داعش از ارتش ملی خود استفاده کند و مانع ریختن خون‌ها و طایفه‌گری شود."

"حیدر العبادی" نخست وزیر عراق حدود 2 هفتۀ قبل اعلام کرد که نبرد آزادسازی موصل به مرحله نهایی نزدیک شده و اعلام آغاز آن به مسائل مختلفی از جمله آمادگی نیروهای عراقی بستگی دارد.

العبادی همچنین تأکید کرده است که نیروهای الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل شرکت خواهد کرد.

عربستان سعودی پیش از این نیز بارها قبل از آغاز عملیات آزادسازی مناطق مختلف عراق از دست گروه تروریستی داعش، با مطرح کردن ادعاهای مداخله جویانه، خواستار کنار گذاشتن نیروهای بسیج مردمی از نبردها شده است.

این درحالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان نظامی و سیاسی عراقی، دلیل اصلی پیروزی نیروهای عراقی در آزادسازی مناطق مختلف، حضور نیروهای بسیج مردمی است که اعضای آن از اقشار مختلف مردم عراق هستند.

بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران عراقی، بارها عربستان را به دخالت در امور داخلی عراق و تفرقه افکنی و حمایت از گروه‌ های تروریستی متهم کرده اند.

عادل الجبیر پیشتر نیز با درخواست برای انحلال الحشد الشعبی، تشکیل دولتی دیگر در عراق را خواستار شده بود!