سرویس بین الملل - یک مقام ارشد چین گفت که این کشور برای حفاظت خود برابر مداخلات خارجی بودجه نظامی سالانه را حدود هفت درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های چین، «فو یینگ»  سخنگوی کنگره ملی خلق چین با اعلام این مطلب گفت چین خواهان حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های ارضی با همسایگان از طریق گفت‌وگو و رایزنی است اما در عین حال باید بتواند از حاکمیت، منافع و حقوقش دفاع کند.

فو تاکید کرد: «به خصوص باید بتوانیم در برابر مداخلات خارجی در این اختلاف‌ها از خود دفاع کنیم».

افزایش تقریبا هفت درصدی بودجه نظامی چین در آستانه آغاز نشست سالانه کنگره ملی خلق چین و همچنین چند روز پس از آن اعلام می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، گفت بودجه نظامی این کشور باید ۱۰ بالا برود.

این دومین سال متوالی است که بودجه نظامی چین حدود هفت درصد بالا می‌رود. پیش از آن و از سال ۲۰۱۰ به این سو، رشد سالانه بودجه نظامی چین بالای ۱۰ درصد بوده است.

بودجه نظامی سال گذشته چین ۱۳۸ میلیارد دلار بود که در مقابل بودجه نظامی ۵۳۰ میلیارد دلاری آمریکا اندک به نظر می‌رسد. هرچند که برخی ناظران غربی معتقدند رقم واقعی بودجه نظامی چین بیش از آن چیزی است که اعلام می‌شود.

سخنگوی کنگره ملی خلق چین گفت اگر چه این کشور چند دهه است که مشغول نوسازی توان دفاعی خود بوده، اما تجهیزاتش همچنان به پای آمریکا نمی‌رسد.

فو با اشاره به تنش‌های موجود بین چین و همسایگان و موضع آمریکا در این باره گفت: «شاید آمریکا اساسا نگران این است که توان نظامی چین به آنها برسد، اما ما یک کشور در حال توسعه‌ایم و شکاف عمیقی بین توانایی‌های نظامی چین و آمریکا وجود دارد».

همسایگان چین از استقرار تجهیزات نظامی در جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین اظهار نگرانی می‌کنند. عکس‌های ماهواره‌ای حاکی از تکمیل تجهیزات لازم برای استقرار موشک‌های زمین به هوا در این جزیره‌ها است.

چین با ساخت هواپیمای رادارگریز و ناو هواپیمابر به دنبال افزایش توان دفاعی خود در رقابت با قدرت‌های غربی است.