رئیس گروه مخالفان سوری مورد حمایت قاهره آمادگی این گروه برای مذاکره فوری و مستقیم با دولت سوریه را اعلام و تاکید کرد: گروه قاهره مخالفتی با درخواست دولت سوریه برای اضافه شدن مساله مبارزه با تروریسم به دستور کار ژنو نداشت.

به گزارش مرور نیوز «جهاد مقدسی»، رئیس گروه مخالفان سوری مورد حمایت قاهره در سوریه از آمادگی این گروه برای گفت وگوی مستقیم با دمشق در سریع ترین زمان ممکن خبر داد و گفت: رسیدن به صلح و راه حلی برای بحران سوریه بدون ملاقات مستقیم بین طرف ها امکان پذیر نیست.

مقدسی با بیان اینکه هیات قاهره با اضافه شدن قضیه مبارزه با تروریسم به دستور کار ژنو به درخواست دولت سوریه مشکلی نداشت، گفت: قطعنامه 2254 اساسا بر اصل مبارزه با تروریسم تاکید داشت و این قضیه تناقضی با آنچه که در قطعنامه درباره انتقال سیاسی مشخص شده است، ندارد.

رئیس هیات قاهره بررسی متوازن چهار مساله اصلی در دستور کار ژنو را رضایت بخش خواند و گفت: خط مشی فرستاده ویژه سازمان ملل در به بحث گذاشتن این مسائل در مذاکرات، فرایند سیاسی را به شکل جامع و کاملی پیش می برد که مورد رضایت همه طرف هاست.

مقدسی گفت: گروه قاهره انتظار ایجاد تحول های دیپلماتیک در دور چهارم نشست ژنو را نداشت اما این قضیه نباید اهمیت نتایج این دور نشست در خصوص حفظ روند سیاسی حل بحران سوریه را دست کم بگیرد.

وی تاکید کرد: گروه قاهره دوست ندارد راه حل های سیاسی بحران سوریه تنها در ایجاد آتش بسی باشد که فردای آن روز نقض می شود.

رئیس گروه قاهره اظهار داشت: ما می خواهیم فرآیند سیاسی زنده بماند و هیات نماینده گروه قاهره دیدگاه هایی سیاسی دارد که به فرستاده ویژه سازمان مل برای میانجیگری بین همه طرف ها کمک می کند.

به گزارش فارس، استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس خبری عصر دیروز جمعه بعد از نشست با هیئت نظام و مخالفان سوریه گفت: دور چهارم مذاکرات 23 فوریه آغاز شد و شاهد مذاکرات متعددی بود که با مشکلاتی نیز روبه‌رو شد اما ما دیداری سازنده داشتیم و در مقایسه با دوره‌های قبلی به پیشرفتی دست یافتیم.

وی افزود: هدف از این مذاکرات اجرای قطعنامه بین‌المللی 2254 بود و من پیش‌بینی می‌کنم طرف‌های مذاکره کننده به توافقی در جهت چارچوب اجرای این قطعنامه دست یابند.

فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: دستورکار نشست صریح بود و آن چهار بند دارد که به طور متوازن در دور بعد نیز بررسی خواهد شد. این چهار بند شامل موارد ذیل است:

اول- تمامی مسائل ویژه تشکیل یک حکومت غیرطایفه‌ای با مشارکت همه با امید اینکه طی شش ماه بر سر آن توافق شود.

دوم- تمامی مسائل مربوط به تعیین جدول زمانی برای پیش نویس قانون اساسی جدید و امید می‌رود طی شش ماه محقق شود.

سوم - تمامی تدابیر مربوط به انتخابات آزاد و شفاف بعد از تعیین قانون اساسی اتخا شود که آن باید طی 18 ماه تحت نظارت سازمان ملل و با حضور سوری‌های خارج از کشور محقق شود.

چهارم- استراتژی مبارزه با تروریسم، اقدامات امنیتی و اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد اعتماد میان مدت می‌شود.

دی میستورا اظهار داشت: انتظار داشتم از زمان آغاز این دور از مذکرات هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رخ ندهد چراکه قانع کردن طرفین به مذاکرات مستقیم دشوار است.

وی گفت: طی چند روز آینده آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را در جریان نتایج دور چهارم مذاکرات می‌گذارم و گزارشی را به شورای امنیت ارائه می‌دهم و در سایه آن دعوت به دور پنجم مذاکرات در پایان مارس خواهم کرد.