دولت ترکیه در راستای جلب حمایت مردمی از افزایش اختیارات اردوغان در رفراندوم آتی قصد دارد تا راهپیمایی‌های بیشتری را برای ترغیب ترک‌های مقیم آلمان و هلند برگزار کند. این در حالی است که دولت‌های برلین و آمستردام با این اقدامات مخالف هستند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از محدودیت‌های آلمان و هلند برای برگزاری تجمعات انتقاد کرده و آنها را "غیر دموکراتیک" خوانده است. به گفته چاووش اوغلو، ترکیه به فشارهای خود در آستانه رفراندوم 16 آوریل ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه در کمپینی در جنوب کشورش گفت: هیچ کدام از شما نمی‌توانید جلوی ما را بگیرید. هر جایی بخواهیم می‌رویم و با شهروندانمان دیدار و نشست برگزار می‌کنیم.

اظهارنظرهای مقام‌های ترکیه‌ای نشان می‌دهد، افزایش اختیارات ریاست جمهوری و تغییر سیستم تا چه حد برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اهمیت دارد؛ خصوصا پس از کودتای نظامی ناکام ژوئیه گذشته.

اختلاف‌نظرها منجر به جدال گاها تند و تیز بین این کشورهای عضو ناتو شده است. با بالا گرفتن تنش‌ها، آلمان هم خواستار آزادی یک روزنامه‌نگار آلمانی شده که دوشنبه گذشته در ترکیه بازداشت شد. اردوغان هم او را یک "عامل آلمانی" توصیف کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شنبه با نخست‌وزیر ترکیه گفت‌وگوی تلفنی داشت اما جزئیاتی از آن اعلام نشد. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان که این هفته با چاووش اوغلو در برلین دیدار خواهد کرد، نسبت به بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کشور هشدار داده اما گفته است برلین هر جا لازم بداند انتقاد خواهد کرد.

گابریل در مطلبی برای روزنامه بیلد آم زونتاگ نوشت: دوستی آلمان - ترکیه بسیار عمیق‌تر از تنش‌های دیپلماتیکی است که امروز شاهد هستیم. نمی‌توانیم اجازه دهیم تنفر و سوء تفاهم از اختلافات سیاسی حاصل شود. آن دسته از سیاستمداران ترکیه‌ای که می‌خواهند در آلمان کمپین برگزار کنند باید به قوانین و نیز نجابت در برخورد احترام بگذارند.

آلمان میزبان 5 / 1 میلیون شهروند ترکیه است و بسیاری از اعضای ائتلاف مرکل شنبه نسبت به کمپین سیاستمداران ترکیه‌ای میان آنها ابراز نگرانی کردند.