سرویس بین الملل – مجلس سنای آمریکا دیروز چهارشنبه بوقت محلی در یک نشست کوتاه وتوی باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در مورد لایحه غرامت عربستان به قربانیان حادثه 11 سپتامبر را باطل اعلام کرد.

به گزارش سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های آمریکا، تنها چند ساعت پس از رای سناتورها به ابطال وتو رئیس جمهور این کشور در باره لایحه غرامت عربستان به قربانیان حادثه 11 سپتامبر، 348 تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با حمایت از این لایحه برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری اوباما، وتوی وی را باطل اعلام کردند.
سنای آمریکا 27 اردیبهشت ماه گذشته با استناد به یافته های کمیته ویژه تحقیقات واقعه یازده سپتامبر سال 2001 که دولت عربستان سعودی را به کمک های مالی به عاملین این حمله و دخالت در آن متهم کرده بود، باتصویب لایحه ای دولت عربستان را ملزم به پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان این حادثه کرده بود.
بارک اوباما جمعه گذشته با این استدلال که تصویب چنین لایحه ای امنیت ملی و مصونیت سیاسی دیپلمات های آمریکایی را به خطر خواهد انداخت، آنرا که با حمایت بی سابقه ای از سوی نمایندگان هردو حزب این کشور به تصویب رسیده بود، وتو کرد.

مجلس سنای آمریکا دیروز چهارشنبه در نشست کوتاه به رای گیری دوباره در مورد لایحه مذکور پرداخت و با 97 رای موافق در مقابل فقط یک رای مخالف آن را دوباره به تصویب رساند و وتوی اوباما را برای نخستین بار در 8 سال دوران ریاست جمهوریش ابطال کرد.
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز ساعاتی پس از رای سنا، به رای گیری دوباره در مورد این لایحه اقدام کردند که در جریان این رای گیری، 348 نماینده به آن رای موافق دادند و به این ترتیب لایحه مذکور قانونی شد و اوباما طبق قانون ملزم به امضا آن خواهد بود.