سازمان عفو بین الملل بار دیگر خواستار تحیقات سازمان ملل درباره وجود شبهات مبنی بر حملات شیمیایی دولت سودان علیه غیرنظامیان در منطقه دارفور در غرب این کشور شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین الملل در گزارش سپتامبر گذشته خود نیروهای دولتی سودان را به استفاده از سلاح شیمیایی در حمله به روستاهای منطقه جبل مره در منطقه دارفور بین ماههای ژانویه تا سپتامبر سال 2016 میلادی متهم کرد.

این سازمان در آن زمان ارزیابی کرد که بین 200 تا 250 نفر در نتیجه انفجار سلاح های شیمیایی کشته شدهاند که اکثر آنها کودک هستند.

این گزارش حاوی تصاویر کودکان آسیب دیده در حملات و تصاویر ماهواره‌ای از روستای ویران شده و غیرنظامی است که از خانه های خود فرار کرده اند.

این گزارش همچنین حاوی مصاحبه با کارشناسان سلاح های شیمیایی است.

سازمان ممنوعیت سلاح های شیمایی در آن زمان اعلام کرد که نیاز به اطلاعات و دلایل بیشتری برای آغاز تحقیقات رسمی دارد.

در گزارش جدید، سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیقات کامل و مستقل این سازمان درخصوص حملات احتمالی یاد شده همزمان با گشایش شورای اجرایی سازمان عفو بین الملل در سه شنبه در لاهه شده است.

میشل مارگاری از مسئولان سازمان ملل در بیانیه‌ای با اشاره به حملات "وحشیانه" در منطقه دارفور اعلام کرد: شکست اعضای سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی در گشودن تحقیقات شرم آور بوده و سرسپردگی بزرگی است.

دادگاه کیفری بین المللی حکم بازداشت عمر البشیر رئیس جمهور سودان را در سال‌های 2009 و 2010 میلادی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت و نسل کشی در منطقه دارفور صادر کرد.

براساس آخرین ارزیابی های سازمان ملل، در جریان نبردها در منطقه دارفور بین ارتش سودان و گروههای مسلح وابسته به اقلیت های آفریقایی از سال 2003 میلادی تاکنون 300 هزار نفر کشته و 2 میلیون و پانصد هزار نفر دیگر آواره شده اند.