در حالی که ورود دونالد ترامپ به عرصه سیاست به عنوان رییس جمهور آمریکا وضعیت اختلافات موجود بین اسرائیل و فلسطین را که دهه‌ها به طول انجامیده، نامعلوم و متزلزل تر کرده است؛ وزیر خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) برای مذاکره با رهبران دو طرف فلسطینی و اسرائیلی وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس قرار است در این سفر که اولین سفر کاری وی پس از تصدی سمت وزیر خارجه این کشور در ماه ژوئیه به سرزمین‌های اشغالی است، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله و همچنین با بنیامین ناتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس ملاقات کند.

بوریس جانسون هم‌چنین امروز با روون ریولین، رییس رژیم صهیونیستی که بیشتر نقش تشریفاتی دارد، ملاقات کرد و قرار است با ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان نیز ملاقات داشته باشد.

همچنین خبرهایی در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده بود مبنی بر اینکه جانسون قرار است در این سفر در جریان فعالیت‌های ضد شهرک‌سازی گروه غیر دولتی "اکنون صلح" قرار گیرد اما این خبر به طور رسمی تایید نشده است.

وزیر خارجه انگلیس نوامبر 2015 زمانی که به عنوان شهردار لندن به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد با انتقاد از طرفداران بایکوت رژیم صهیونیستی، بحث و جنجالهایی را به وجود آورد.

پس از آن برخی از گروههای فلسطینی از ملاقات با وی امتناع کردند و وی متوجه شد که اظهاراتش خطرات امنیتی مضاعفی را به وجود آورده است.

با این همه وی با رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات کرد.

ملاقات این بار وی همزمان شده است با روی کار آمدن دولت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا. با روی کار آمدن دولت ترامپ تلاشهای درازمدت غرب برای حل و فصل اختلافات اسرائیل و فلسطین بلاتکلیف مانده است.

ترامپ در دیداری که در ماه فوریه با ناتانیاهو در کاخ سفید داشت، از تعهد دولت آریکا نسبت به راه حل "دو کشوری" شانه خالی کرد و گفت که وی از "یک کشور واحد" استقبال می‌کند.

دولت ترزا می، نخست وزیر انگلیس در این رابطه می گوید که آنها همچنان نسبت به راه حل دوکشوری وفادار هستند واز ساخت و ساز اسرائیل در کرانه‌ باختری اشغالی انتقاد کرد.

دولت انگلیس به مصوبه شورای امنیت سازمان ملل که در ماه دسامبر تصویب شد و خواستار توقف شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی است، رای داده است. این رای اسرائیل را واداشت که موقتاً روابط خود را با انگلیس را کاهش دهد.