حمایت میشل عون از نقش حزب الله در لبنان باعث شده است تا ریاض نسبت به بهبود روابط با بیروت دچار تردید شود.

به گزارش مرور نیوز، در سال 2011 با فروپاشی کابینه سعد حریری در مسند نخست وزیری لبنان، این کشور وارد سلسله حوادثی از بی ثباتی سیاسی و افزایش تنش میان گروه ها و احزاب شد. در همین دوران حزب الله برای کمک به حکومت بشار اسد وارد سوریه شد که بر نگرانی عربستان در خصوص تحولات لبنان افزود. واکنش ریاض به این مساله قطع حمایت مالی 3 میلیارد دلاری از ارتش بیروت بود.

با این حال با اجماع نظر تمامی گروه ها بر روی ریاست جمهوری میشل عون در اواخر سال 2016 و سفر عون به ریاض، انتظار می رفت روابط دو کشور به حالت قبل برگردد. هدف رئیس جمهور جدید لبنان گسترش همکاری های در حوزه تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری بود. عون در نظر داشت تا مناسبات لبنان را با مهمترین کشورهای جهان عرب یعنی عربستان و مصر اتقا بخشد.

در طول 6 سال گذشته تمام سلام، نخست وزیر دولت پیشبرد امور، نسبت به تحرکات حزب الله در منطقه اظهار نظری نداشت اما با روی کار آمدن عون و کنش های اولیه او برای رفع تنش ها با ریاض، آل سعود امیدوار بود جلو قدرت عملکرد حزب الله نیز گرفته شود.

تا پیش از این به دلیل اختلافات بیروت و ریاض، عربستان سفر اتباع خود را به لبنان ممنوع و پس از لغو وام بلاعوض 3 میلیارد دلاری، اقتصادی این کشور دچار مشکل شد.

طبق گزارش مرکز مطالعات اقتصادی اتاق تجارت و صنعت لبنان، ارزش سرمایه گذاریهای عربستان در لبنان بین سالهای 1985 تا 2009 به 4.8 میلیارد دلار رسید. از این مبلغ، 56 درصد از آن در بخش مستغلات، 20 درصد در بخش بانکداری و 13 درصد در بخش گردشگری سرمایه گذاری شده بود.

اما از سال 2011 تاکنون، بخش گردشگری لبنان شاهد کاهش 75 درصد در تعداد گردشگران عربستانی بوده است در حالی که صادرات لبنان به عربستان به میزان 25 درصد و سرمایه گذاریهای عربستان در لبنان به میزان 40 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس پیش بینی می شد عادی سازی روابط با عربستان، وضعیت تجاری و مالی لبنان بهتر شود. با این حال این چشم انداز در پی سخنان میشل عون در حمایت از حزب الله و عدم لزوم برای خلع سلاح این گروه در قاهره، آل سعود را نسبت به برقراری مجدد روابط دچار تردید کرد.

در همین راستا در حالی که اخبار غیررسمی از احتمال سفر ملک سلمان به بیروت منتشر شده بود، یک منبع ناشناس عربستانی به العرب گفت که سفر مذکور لغو شده است. او تصریح کرد در حالی است که لبنان از عربستان خواسته بود که هدیه مالی خود برای خرید سلاح از فرانسه برای ارتش لبنان را بپردازد، و عربستان نیز قصد داشت در عدم پرداخت این هدیه چند میلیارد دلاری که از نزدیک به چهار سال پیش وعده آن را داده بود، تجدید نظر کند، اما اظهارات میشل عون مبنی بر ضرورت حفظ سلاح در دست حزب الله، باعث درنگ ریاض شد.

در همین خصوص بسیاری از ناظران نگرانند که تنش مخفی به وجود آمده در روابط ریاض و بیروت بر کار نشست اتحادیه عرب در امان تاثیر بگذارد، لذا بسیاری از دولت لبنان خواسته اند که مواضعی اتخاذ نکند که باعث تحریک عربستان شود.

با توجه به شرایط موجود که میشل عون درگیر آن شده است، گمان نمی رود رئیس جمهوری جدید برای جلب رضایت عربستان دست از حمایت حزب الله بردارد. از سال 2006 میان عون و حزب الله یک اتحاد نانوشته وجود دارد که فرایندهای سیاسی بر آن بی تاثیر بوده است. به همین دلیل احتمال دارد طبق همان رویکرد عون به دلیل حمایت از حزب الله و البته همان طور که در قاهره اعلام کرده بود به واسطه نقش بازدارنده بخش نظامی این گروه برای تامین امنیت لبنان، حاضر نباشد از حزب الله فاصله بگیرد. در این صورت روابط عربستان و لبنان در سطح پایینی باقی خواهد ماند.