رئیس کمیسیون ملی انتخابات کره جنوبی از برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری تا 9 می (۱۹ اردیبهشت ۹۶) خبر داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، دادگاه قانون اساسی کره جنوبی روز جمعه پارک گئون هائه رئیس جمهور سابق این کشور را به علت دست داشتن در پرونده رسوایی فساد مالی برکنار کرده است.

بر اساس قانون اساسی کره جنوبی، جانشین پارک گئون هائه باید ظرف مدت 60 روز انتخاب شود. "کیم یونگ دوک" رئیس کمیسیون ملی انتخابات کره جنوبی در سخنانی تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب جانشین پارک به صورت آزاد و عادلانه تا 9 می (19 اردیبهشت 96) برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: من نگران آن هستم که اختلافات سیاسی موجب تشدید فضا در آستانه برگزاری انتخابات شود و به همین علت از مردم می خواهم بر اختلافات غلبه کرده و در انتخابات شرکت کنند.

این در شرایطی است که مخالفان پارک گئون هائه خواستار بازداشت وی شده اند و قصد دارند تظاهرات گسترده ای را در سئول برپا کنند. در اعتراضاتی که پس از برکناری رئیس جمهور سابق کره جنوبی به وقوع پیوسته تاکنون 3 نفر کشته شده اند.

طرفداران رئیس جمهور سابق کره جنوبی نیز قصد برپایی تظاهرات دارند و این مساله خطر درگیری بین دو طرف را به شدت افزایش داده است.

پارک نخستین رئیس جمهور منتخب کره جنوبی است که مجبور به کناره گیری از قدرت می شود. پارک روز جمعه در دادگاه حاضر نشد و هنوز درباره رای صادر شده اظهار نظر نکرده است.